معنای هنر شیعی-ج1-ص182
در ميان ترنجى قلّاب دوزى گرديده است.
همچنين مصرعى از يك بيت در بالا و مصرع ديگرى در پايين به اين مضمون:
بهپاى بوسِ تو، دستِ كسى رسيد كه او چو آستانه به اين در، هميشه سر دارد
در ميان ترنج ديگرى قلّابدوزى شده است. قسمتى از مرواريدهاى گلهاى اين روپوش را خودِ فرح دوخته است .[1]
ج) لباس
حيدر، پدر اسماعيل ( م 893 ق ) بنيانگذار سلسله صفوى، كلاه
يا دستار قرمز صفوى با دوازده شيار به نشانه دوازده امام را ابداع
كرد.
جامههايى كه بيشتر به شكل بلوزهاى گشاد ( تونيك ) هستند و بنا بر شواهد موجود و وجود نمونههاى مختلف كه مربوط به دوره صفويه و قاجاريه مىشوند، در زمره اين گروه قرار مىگيرند و كاملا جنبه تعويذ دارند. بر سراسر اين البسه در تركيبى از نقوش و طرحهاى هندسى و گياهى و گاه اسليمى، به خطوط مختلف؛ مانندِ كوفى، نَسخ، ثلث، تعليق و غبار و غالبآ با قلم زر، لاجورد، سياه و قرمز آيات مختلفى از قرآن كريم و ادعيه كتابت شده است. اين جامهها معروف به جامه فتح يا آيةالكرسى هستند كه