پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص181

در موزه حرم شيروانى پوش مرواريد دوزى نگه‌دارى مى‌شود كه به دستور مهد عُليا ( مادر ناصرالدّين شاه ) و به وسيله بى‌بى‌جان زردوز، در سال 1285 هجرى درست شده است و در فاصله هر يك از ترنج‌ها عبارتِ « يا امام رضا » نوشته شده و نام اهداكننده به اين مضمون بر آن نقش بسته است:

پوشيده نماناد كه اين اُمِّ قرى پوشيده ز امِّ ناصرالدّين شاه است

( اُمّ قرى، كعبه معظّمه است و مشهد مقدس را كه كعبه آمال شيعيان جهان است، شاعر هم‌طِرازِ كعبه خوانده است .)[1]

از همه مهم‌تر پوشش ضريح مطهر حضرت رضا علیه ‎ السلام اهدايى فرح پهلوى است كه در سال 1346 شمسى بعد از برگزارى تاج‌گذارى محمدرضا پهلوى براى ضريح مطهر حضرت رضا علیه ‎ السلام وقف كرده است. طرحِ ساده، و طرح رنگى اين روپوش را ـ به ترتيب ـ آقاى ذكاء و استاد فرشچيان تهيه كردند.

پوشش مذكور كه مزين به مليله‌دوزى و مرواريددوزى مى‌باشد دورادور آن را بال‌هاى فرشتگان احاطه كرده‌اند كه دوبار 12 عدد نقش تاج با پولك‌ها و مرواريدهاى درشت تزيين گرديده است و در چهار گوشه آن نقش چهار فرشته به چشم مى‌خورد كه جلوه‌اى خاص به اين پوشش داده‌اند.

چهار ترنج در قسمت بالا و پايين و اطراف با نهايت استادى مليله‌دوزى شده است كه يك مصرع بيت يك طرف و مصرع ديگر از طرف ديگر به اين مضمون:

گر سر به فَرّ و شوكت، بر آسمان فرازم بر آستانِ قُدست باشد سرِ نيازم

  1. 1. . همان.