پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص180

اسداللّه الغالِب أميرالمؤمنين عَلِى‌بن ابى‌طالب …

متن اين پارچه با طرح يك محراب تزيين شده و بالاى طرح محراب درون يك ترنج كوچك كلمه « اللّه » و درون حروف كلمه اللّه ـ كه به خط كوفى معقلى است ـ سورة الفاتحه بافته شده است .[1]

گنجينه‌هاى تماشايى فاطميان، نظير نقشه جهان بافته شده از

ابريشم آبى كه هر قسمت آن را با نوشته‌اى از طلا، نقره و ابريشم

مشخص كرده‌اند، تنها در منابع ادبى بيان شده است. در اين نقشه

مكه و مدينه، اهداف غايى جاه‌طلبى فاطميان، برجستگى خاص

داشت .[2]

پارچه ابريشمى‌اى نيز از دوره صفويه باقى مانده است و تاريخ 956 ق، را نشان مى‌دهد. اين پارچه در شهر رشت بافته شده و روپوش قبر مطهر حضرت رضا علیه ‎ السلام بوده است.

از جمله اشياى نفيس موزه حرم مطهر آستان قدس رضوى، زرى ترنج دار است كه از زرى اصل دست‌باف و داراى گل و بوته و در ميان ترنج‌ها با گل و بوته پر شده و اين شعر بر روى آن نوشته شده است:

بر درِ شاهى كه از اعجاز كرد نقشِ شير پرده را سِحرِخوار

شد حسين خان، آن سرِ سردارها واقفِ اين پرده زرّين نگار [3]

  1. همان، ص 60.
  2. هنر و معمارى اسلامى، ص 65.
  3. نشريه نامه آستان قدس، شماره 29، پوشش ضريح مطهر حضرت رضا 7 اهدايى فرح پهلوى،على اكبر شبيريان، ص 52.