پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص163

برجسته‌اش در ادبيات حماسى ماقبل عثمانى و اوايل عهد عثمانى شهرت دارد، درباره اين مقتل مى‌گويد: مقتل سعدى از نظر سَبك و روش شباهت بسيارى به تعزيه ايرانى دارد، تنها تفاوت عمده آن در لحن كلام و تأثيرى است كه بر شنوندگان مى‌نهد. قوّه محركه سلسله تعزيه‌هاى ايرانى فكر فلاح و رستگارى از طريق تحمل رنج‌ها و مصائب و جان‌بازى ايثارگرانه حسين علیه ‎ السلام است؛ مقتلِ سعدى، برعكس، در سه مجلس آخِر كه پس از شهادت حسين اتفاق مى‌افتد، به جاى متأثّر ساختن تماشاگران، با حزن‌انگيز جلوه دادن وقايع مزبور، حسِّ نفرت و ستيز با قاتلان حسين را برمى‌انگيزد. در سه صحنه پايانى، سه واقعه‌اى كه يك‌جا حكايت مى‌شوند بر انتقام شهيدان كربلا تأكيد دارند .[1]

عمل تعزيه در خلال سده‌هاى نوزدهم ـ بيستم از ايران به جنوب لبنان و مركز آن در شهرك كوهستانىِ « نبطيه » نيز وارد شده است. اثبات اين مطلب با ارائه سند و مدارك دشوار است ولى شايد بتوان آن را بر پايه موقعيت جبل‌عامل [2] در خلال دوره طولانى سه سده‌اى حكومت عثمانى

كه محروم از حقوق اجتماعى بود، توضيح داد. جبل‌عاملى‌ها در پى دادن شهيدى ديگر ( زين‌الدّين « الشّهيد الثّانى » در اوايل سده هفتم، در استانبول به دست دولت عثمانى كشته شد ) طبيعتآ براى راهنمايى و ارشاد به عراق و

  1. 1. . همان، ص 329.
  2. 2. . درباره ورود فقهاى جبل‌عامل در دربار صفويه و هدايت شاهان و مَردم و ترويج اسلام اصيل ومعارف ناب شيعى به دستِ آنان، ر.ك: غلام‌حسن محرمى، «تاريخ عزدارى براى امام حسين»،تاريخ در آيينه پژوهش، شماره 3، سال اوّل، 1382، ص 292.