پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص155

خواهر او هستند و در ميان اشقيا يزيد بن‌معاويه [1]، شمر [2] و عبيداللّه بن

زياد [3] بدترين هستند.

نسخه خوان‌ها در تعزيه هر كدام عناوينى خاص دارند؛ مثلِ امام‌خوان يا مظلوم‌خوان يا مؤلّف‌خوان. اين‌ها عمومآ لحن دل‌نشينى دارند و اشعار خود را با آوازى موقر و متين از قبيل پنج‌گاه، نوا و رهاوى مى‌خوانند و در مواقع پرهيجان، از آوازهاى دشتى، شور و تركيبات آن استفاده مى‌كنند. حضرت عباس چهارگاه و عراقى مى‌خوانند. هنگام پرسش و پاسخ

تناسب آوازها رعايت مى‌شود. مثلا: وقتى امام با حضرت عباس سخن مى‌گويد، اگر امام شور مى‌خوانَد، حضرت عباس نيز در دستگاه شور پاسخ

مى‌دهد.

گروه مخالفان و دشمنان امام « مخالف‌خوان » يا « شمرخوان » خوانده مى‌شوند و به « اشقيا » معروف هستند. اين‌ها صدايى خشن و رعب‌آور دارند و با لحنى يك‌نواخت اشعار خود را با صداى بلند مى‌خوانند.

آن‌ها هرگز در طول نمايش آواز نمى‌خوانند، بلكه در مواردى براى

نشان دادن شخصيت پست خود نعره مى‌زنند و پرخاش‌گرانه فرياد بر مى‌آورند.

  1. 1. . فرزند «ميمون»، دخترِ بَجدَلِ كَلْبى، مى گسارِ سگ بازِ عيّاشِ بوزينه‌بازِ…؛ ر.ك: جواد محدثى،فرهنگ عاشورا، ص 483 ـ 484.
  2. 2. . شِمربن ذى‌الجوشن؛ زمانى در صفِ يارانِ على 7 بود…؛ ر.ك: سيّد رسول علوى،شخصيت‌شناسى عاشورا، ص 12 ـ 69.
  3. 3. . ابوحفض (ابواحمد) عبيداللّه‌بن زياد بن ابيه؛ پدرش، زياد، حرام‌زاده‌اى بود كه از پدرىنامعلوم به دنيا آمد؛ ر.ك: همان، ص 13 ـ 65.