معنای هنر شیعی-ج1-ص130
« تكم خوانى » در روستاهاى منطقه اردبيل نيز بدون ذكر نام حضرت على علیه السلام معنا و مفهومى ندارد.
13ورزش زورخانهاى
ورزشِ زورخانه و موسيقى آن غالبآ با نام و ذكر شاهِ مردان و شجاعترين مسلمان ( حضرت على علیه السلام ) همراه است. احترام و حقِّ تقدّمى كه براى « سادات » در زورخانه قائل مىشوند نيز به سبب احترامى است كه به شيرِ خدا و اولاد او دارند. بيان شجاعتها و رشادتهاى اين مرد بىهمتا در قاب اشعارى رسا و زيبا در تمام حركات و نرمشهاى ورزشكاران باستانى ديده مىشود. آهنگ گفتار و حركات مرشدِ زورخانه پيوندى محكم و عرفانى بين كلمات به وجود مىآورد كه تأثير آنها را در شنونده افزون مىكند.
نكته حسّاس و جالب در كارِ آوا اين كه، آنچه به على علیه السلام نسبت داده يا از او طلب مىشود، نه زيادهطلبى است و نه مبتنى بر تضرع و لابه و نوحهسرايى. طلب و نياز، عقل پذير و خردمدار است و به پديدههاى خرافى و باور گريز تمسك جسته نمىشود. طلب است و يارى جستن و كمك خواستن شرافتمندانه، كه اگر عوامل اهريمنى شناخته يا مرموز و ناشناخته، تحقق اين حق را مانع مىشوند، على علیه السلام بايد با نيروى يداللّهى وارد عرصه شود و حق را به كرسى بنشاند .[1]