پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص126



6آينده‌گرايى سياسى

بدرالدّين قوامى رازى، شاعر شيعى‌مذهب نيمه اوّل قرن ششم در ديوان خود قصايد زيبايى در مناقب و مراثى ائمه شيعه دارد. او ضمن قصيده‌اى در مدح امام زمان ( عج )، اشاراتى نيز به ولايت فقيه مى‌كند .[1]

شرف‌الدّين مرتضى نقيب برجسته شيعه، روزگار خود را نايب امام زمان ( عج ) و ولىِّ شيعه معرفى مى‌خواند. از نظر او دليل ظهور نكردن حضرت علیه ‎ السلام مشوّش بودن اوضاع جهان و نارسايى جامعه است.

امير نورالدّين نعمت‌اللّه ( متوفّاى 834 ق ) مؤسّس سلسله نعمت‌اللّهى داراى ديوانى است. وى در يكى از زيباترين قصايد خود به تمجيد امامان شيعه و امام على علیه ‎ السلام پرداخته است .[2] و بر سبيل كنايه درباره ظهور حضرت

مهدى پيش‌بينى‌هايى كرده است.

7حماسه‌پردازى

در داستان‌هاى خيالى بعضى شاعران درباره جنگ‌آورى‌ها و پهلوانى‌هاى امام على علیه ‎ السلام، اشعار شكل حماسه دينى به خود مى‌گيرد.

  1. 1. .چون آيد آن امام كه امروز غايب استبنمايدت كه قبله به عكس كليساستچون كوس دولتش بنوازند بر فلكبيرون جهد ولى كه اشكنجه عناستاو زان نمى‌رسد كه جهان بس مشوّش استگل زان نمى‌دمد كه چمن خت بينواستتا صاحب‌الزّمان رسيدن به كار ديناولى‌ترين كس شرف‌الدّين مرتضاستسعد جهان نقيب شرق و غربكز سيّدى نبى صفت و پادشه لقاستبدرالدّين قوامى رازى، ديوان اشعار، ص 75 -76.
  2. 2. . سيّد نورالدّين شاه نعمت‌اللّه ولى كرمانى، كليات اشعار شاه نعمت اللّه ولى، ص 755 ـ 756.