پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص122

 بيشترمدايح و مناقب اهل‌بيت: را ترويج مى‌كردند و مدافع مضامين ديگر شعرى نبودند و همين امر موجب مهاجرت بسيارى از شعرا به شبه قاره هند شد .[1]

شاعران پرآوازه هند و سيك، نظيرِ پانديت عمر نات ساحر، منشى ششچندر طالب، ملك‌الشّعرا آفاق لكنويى، گوپينات امان لكنويى، سردار سينگه دوگال، پروفسور جواد و شيشت، راجكاوى ايندر جيت سينگه تولسى، پانديت لبهورام جوش، پانديت عرش مالسيانى كانوار موهيندر و ديگران شاه‌كارهايى رثايى و اشعارى در مصيبت كربلا سروده‌اند، و آثارشان بخش مهمى از ادبيات هند را تشكيل مى‌دهد .[2]

3ثبت رويدادهاى تاريخى

از عنصر شعر براى ثبت رويدادهاى تاريخ بناها، بافت فرش، توليد صنايع دستى نيز استفاده مى‌شد. اين اشعار به صورت كتيبه همراه با آموزه‌هاى دينى، اخلاقى و گاهى وصف‌هاى اغراق‌آميز درباره پادشاهان و اميران، بر بالاى ايوان يا در يك قاب كاشى يا دورِ بنا يا داخل آن نوشته مى‌شد.

ديوارهاى عالى قاپو داراى تزييناتى است كه در دوره شاه عباس دوم و شاه سلطان حسين به‌وجود آمده است و اشعارى به خطِّ نستعليق دارد كه

  1. 1. . براى مطالعه بيشتر ر.ك: ادوارد براون: تاريخ ادبيات ايران، ترجمه رشيد ياسمى، چاپ سوم،تهران، ابن سينا 1345، 4/36 ـ 35 و ايران در عصر صفوى، راجر سيورى/ 202 ـ 203.
  2. 2. . تعزيه: آيين و نمايش در ايران / تعزيه‌دارى در هند / سيد حسين على جعفرى / ص 295.