پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص92

تشيع داراى معنى است. اگر در آثار گره چينى صفوى بنگريد متوجه مى‌شويد كه در آثار اوايل اين دوره اعدادى استفاده شده كه بتواند مضامين تصوف را بيان دارد، البته از اواسط اين دوره علاوه بر اعدادى مثل 3 ـ 4 ـ 6 و 8، اعدادى مثل 7 و 10 وارد مى‌شوند كه هم از لحاظ تصوف و هم از لحاظ تشيع مورد تأكيدند. در اواخر اين دوره ضمن به‌كارگيرى اين اعداد بر عدد 12 نيز تأكيد مى‌گردد .[1]

ى) فلزكارى

براساس نوشته ابن ابى‌الحديد، بر شمشير عضدالدّوله و پدرش ركن‌الدّوله صورت على علیه ‎ السلام نقش شده بود. شمشير الب ارسلان و پسرش ملكشاه نيز مزين به تمثال على علیه ‎ السلام بود. پادشاهان از تصوير آن حضرت فتح و پيروزى را اميد داشتند .[2]

در دوره حكومت آق قويونلو و قراقويونلوها نيز در صنايع فلزى رويكرد به تشيع و پيام‌هاى شيعى منعكس مى‌شد. شمع‌دانى‌هاى فلزى با نقره و قلم زنى و ستايش دوازده امام تزيين مى‌شد. كتيبه‌هايى كه در خطوط ثلث و رقاع اجرا مى‌شدند، بيشتر با نقره ترسيم شده و با حكاكى مسطح، در هشت‌پايه شكل مى‌گرفتند.

نمونه‌اى از اين كتيبه‌ها يا خط نگاره‌ها شامل اسامى دوازده امام شيعى

  1. 1. . كتاب ماه هنر، شماره 92 ـ 91، ارديبهشت 85، مفاهيم و بيان عددى در هنر گره چينى صفوى،دكتر قباد كبانمهر ـ دكتر محمد خزايى ص 37.
  2. 2. . شرح نهج‌البلاغه، ج 1، ص 8؛ ر.ك: آل‌بويه، ص 481.