پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص91

دوره براى انتقال نقش‌ها و كتيبه‌هاى خطى با مضامين شيعى روى آثار خاتم، قابل تحسين است.

از آثار خاتم ساخته شده پس از انقلاب، خاتم‌كارى فضاى داخلى ضريح مرقد مطهر حضرت على بن‌موسى الرّضا علیه ‎ السلام است. اين اثر كه به نظر اثرى منحصر به فرد و شايد گران‌قيمت‌ترين خاتم ساخته شده در اين عصر است، تنها ضريح ائمه است كه بدين صورت خاتم‌كارى شده است. ساير قبور ائمه مدفون در عراق همگى داراى صندوق خاتم هستند ولى داخل ضريح آنان خاتم نيست.

ط) گره چينى

گره چينى چوب از دوره صفوى مورد توجه قرار گرفت، تكامل يافت

و به اوج خود رسيد، چنان‌كه در دوره‌هاى بعدى كسى نتوانست به آن چيزى بيفزايد، از اين رو مى‌توان آن را در بسيارى از ابنيه اين دوره

مشاهده كرد.

چنان‌كه در آثار گره چينى صفوى مشاهده مى‌شود اين آثار براساس اشكال هندسى خاص اجرا و مبناى عددى اين اشكال، اعداد ويژه‌اى است. با دقت در تكنولوژى اين عصر در مى‌يابيم كه آنان در اجراى فنِّگره چينى مسلط بوده و مى‌توانسته‌اند اين حرفه را براساس هر عدد اجرا نمايند، اما آن را فقط براساس اعداد خاص انجام داده‌اند. بنابراين، مى‌بايست اين اعداد تفسيرى خاص بر اساس معرفت خود داشته باشند.

در آثار گره چينى صفوى روى اعدادى تأكيد شده كه از نظر تصوف و