پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص85

الرّضا علیه ‎ السلام كتيبه‌اى به خطِّ عليرضا عباسى، با اين عبارت حك شده است: « كلبِ آستان شاه ولايت عباس‌الحسينى الموسوى الصّفوى، تقديم نمود سنه 1022 ».[1]

كتيبه‌هاى درِ چوبى مقبره ميرزا ابراهيم كه در سال 1003 ـ 1004 هجرى ساخته شده است، اين نكته را نشان مى‌دهد كه هنرمند، شيعه است و از نام على براى حلِّ همه مشكلات مدد مى‌جويَد. در اين اثر، نام على چهار بار به خطِّ كوفى تزيينى بر بالاى در و سمت راست پايين آن تكرار شده است و در قاب‌هاى بزرگ آمده است: « ﴿ناد عَلِيّآ مَظْهر العَجائِب تَجِدْهُ عونآ لَکَ فِى النَّوائِب »  على را بخوان شما او را يار خود در گرفتارى‌ها درك خواهيد كرد. هر نگرانى، غصه و اندوه با توسل به حضرت على علیه ‎ السلام برطرف خواهد شد. اى على، اى على، اى على !

درِ اصلى مدرسه چهارباغ كه با نقره و طلا تزيين شده و از لحاظ زرگرى و قلم‌زنى از نمونه‌هاى ممتاز اين صنعت است، الواح و كتيبه‌هايى دارد؛ از جمله بر دو لنگه راست و چپ درِ به خطِّ نستعليقِ برجسته نوشته شده است:

﴿بسم‌اللّه الرّحمن الرّحيم قالَ النَّبِى  صلی ‎ الله ‎ علیه ‎ وآله ﴿: أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِىٌّ بابُها  

يكى از جالب‌ترين نمونه‌ها از ستايش امام على علیه ‎ السلام و ديگر امامان شيعه، رحل چوبى قرآن است كه در موزه هنر متروپولتين نيويورك نگه‌دارى مى‌شود. اين اثر احتمالا به اواخر سده هشتم تعلق دارد. اين رحل در كتيبه

  1. 1. . احمد تاجبخش، تاريخ صفويه، ص 79.