پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص80

است ؛[1] صلح، همان چيز انتزاعى و مطلوب كه ذهن مضطرب هنرمند مدرن

عموما بى بهره از آن است .[2]

5. عصر انقلاب اسلامى

درايام انقلاب ابتدا مدرنيسم ميدان را به نوعى هنرِ رئاليسىِ متكى بر سنّت‌هاى فرهنگى و مذهبى سپرد كه در آغاز توده مردم به آن توجه بسيار نشان دادند. تعهد اجتماعى و دينى، روايت‌گرى و پيام‌گرايى، از مهم‌ترين ويژگى‌هاى اين آثار به شمار مى‌رفت. فرم و اجراى اين هنرها ساده و قابل فهم بود. به‌تدريج نقاشى تازه‌اى ظهور يافت كه از آن با عنوان « نقاشى انقلاب » تعبير شده است. اين مكتب پس از پيروزى انقلاب به وسيله برخى نقاشان جوان ظهور كرد و عمدتآ مبتنى بر ارزش‌هاى دينى و تعهد اجتماعى است و ماهيتى خطابه‌اى دارد .[3] توحيد، جهانِ سرمدى، عدالت

اجتماعى، مابعدالطّبيعه و انسان، معانى اصلى اين هنر هستند. در اين مكتب ابتدا ثبت و يادآورى حوادث انقلاب، قيام و شهادت و آرمان‌هاى انقلابى اهميت يافت و پس از آن، در دوران جنگ آرمان‌هاى دفاع از كشور موضوع اصلىِ نقاشان انقلاب شد.

  1. 1. . ر.ك: حميد سياه‌پوش، باغ تنهايى (يادنامه سهراب سپهرى، بخش دوم، ص 202 ـ 232؛ باآثارى از: مرتضى مميّز، جواد مُجابى، آيدين آغداشلو و….
  2. 2. . همان.
  3. 3. . زهرا رهنورد، «هنر انقلاب اسلامى»، فصل‌نامه هنرهاى تجسمى، شماره 9، تابستان 1379،ص 11.