پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص72

وصف بنا و تاريخ خاتمه كاشى‌كارى آن احاطه كرده كه از سروده‌هاى

« والا » شاعر كرمانشاهى و دو بيت مادّه تاريخ آن چنين است:

اين عزاخانه، چو از حُسنِ عمل گشت تمام سالِ تاريخش « والا » زِلبِ بانى خواست

گفت بانيش معاون، پىِ تاريخ بگو: كاين حسينيه زِما بهرِ عزاى شُهَداست

( 1336 )

از ديگر نقاشى‌هاى مذهبى صحن حسينيه مى‌توان به نقش « امام حسين علیه ‎ السلام و فرزندانش به صورت سواره يا پياده در ميان نخلستان و صحرا اشاره كرد .» اين كاشى‌ها تصاويرى از شخصيت‌هاى اسطوره‌اى و تاريخى را در رديف بالا نشان مى‌دهد كه اغلب برگرفته از صحنه‌ها و وقايع شاهنامه فردوسى است .[1]

قسمت مركزى تكيه معاون‌الملك نام‌بُردار به « زينبيه » عمارتى صليبى‌شكل، مُسقَّف و گنبددار است. قسمت ساقه گنبد زينبيه هشت تابلو به‌صورت نقاشى قهوه‌خانه‌اى دارد كه از ديگر قسمت‌هاى تكيه سالم‌تر باقى مانده‌اند. تابلوهايى مانندِ: صحنه‌اى از عروج پيامبر صلی ‎ الله ‎ علیه ‎ وآله و ديدن حضرت على علیه ‎ السلام در معراج، ضمانت حضرت رضا علیه ‎ السلام از آهو، قربانى‌كردن حضرت اسماعيل علیه ‎ السلام توسط حضرت ابراهيم علیه ‎ السلام، نبرد حضرت على علیه ‎ السلام با

« مرحب » سردارِ خيبريان، صحنه مناظره حضرت رضا علیه ‎ السلام با ارباب اديان و مكتب‌خانه فرزندان حضرت على علیه ‎ السلام. در ساقه گنبد و هم‌چنين در

  1. 1. . همان، ص 48.