معنای هنر شیعی-ج1-ص68
بر ديوارهاى سفيد داخل بقعه تمثال ائمه اطهار: با تبلورى از رنگهاى الوان بر چشم مىنشيند.
بناى تاريخى بقعه امامزاده قاسم و جعفر نيز در « كوپس » از توابع بخشِ ديلمان قرار دارند كه از آثار تاريخى دوران صفويه به شمار مىروند. جلوههاى هنرى در اين بقعه و بارگاه اختصاص دارد به نقاشى يا ديوارهنگارههاى مذهبى در درون بقعه و ايوان. ديوارهاى سفيد داخل ضريح با تزيينات نقش و نگارههاى مذهبى همراهِ تمثال ائمه اطهار: و ابياتى از اشعار مذهبى در مرثيه و مرتبت انبيا و آياتى چند از كلام اللّه مجيد، تابلوى زيبايى از جلوههاى هنر ديوارهنگارى را عرضه مىدارد. چنان كه در بناى تاريخى بقعه بابا ويلى در منتهىاليه جنوبى بخش ديلمان نيز با چنين ديواره نگارههايى در داخل بقعه و نماى بيرون ايوان برخورد مىكنيم .[1]
در اين دوره نقاشى ايرانى تحت تأثير تمدن غربى قرار گرفت و كُند پيش رفت. اين اثرگذارى ابتدا در زمينه گزينش موضوعات و سپس در شيوهها بود. روح ايرانى مانع از رسوخ تام مبانى هنر نقاشى غربى در آثار هنرمندان ايرانى بود.
3. دوره قاجار
تصويرگرى و ديوارنگارى از پيامبر و معصومين: در ميان شيعه