پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص67

ديگرى كه از تعاليم آنان روى‌گردان بوده‌اند، در درياى حوادث زمانه غرق، و هلاك خواهند شد.

هتكِ حُرمت فرزند پيامبر صلی ‎ الله ‎ علیه ‎ وآله در واقعه كربلا از مهم‌ترين رويكردهاى نگارگرى دوره صفوى است. اين رويكرد حتى در ميان اهل سنّت و در مكتب بغداد ( 1002 ـ 1014 ق ) رواج دارد و مضامين گوناگون كربلا و حماسه جان‌سوز آن را تحت تأثير گزارش واعظ كاشفى نشان مى‌دهند. در اين آثار بر فلسفه شهادت، و نقش آن در اعتلاى نام شهيدان و تأثير مكتب شهادت بر رفعت مقام شهيد، تأكيد شده است.

شمايل‌هاى امام زاده زيد علیه ‎ السلام در اصفهان را ظاهرآ در 1097 ق، و هنگام بازسازى و تعمير زيارت‌گاه كشيده‌اند. نام شمايل نگار يا شمايل نگاران اين ديوارنگاره‌ها مشخص نيست. ديوار نگاره‌ها مجالس گوناگونى را نشان مى‌دهند كه چند مجلس آن به امام حسين علیه ‎ السلام و شهادت او اختصاص دارد. مجلسى از ديوارنگاره‌هاى امام زاده زيد علیه ‎ السلام نيز به حضرت ابوالفضل عباس علیه ‎ السلام در دشت كربلا اختصاص دارد. در ديوارنگاره‌هاى ديگر امام‌زاده، مجالسى از شهادت حضرت على اكبر علیه ‎ السلام و قاسم و عبداللّه، دو فرزند امام حسن علیه ‎ السلام و واقعه‌هاى غم‌انگيز كربلا به روايات عام به تصوير در آمده‌اند .[1]

بقعه امام‌زاده هادى علیه ‎ السلام فرزند امام موسى كاظم علیه ‎ السلام روستاى « ميكال » از توابع بخش ديلمان سياهكل نيز پر از ديوارنگاره‌هاى دوره صفوى است.

  1. 1. . گدار، يدا، ” امام‌زاده زيد اصفهان: بنايى مزين به نقاشى‌هاى مذهبى اسلامى”، آثار ايران،ترجمه ابوالحسن سرومقدم، مشهد، آستان قدس رضوى، ج 2، ص 167 ـ 171.