پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص65

گروه متفاوت از مردم در دو طرف قرار گرفته‌اند. گروه سمت راست او نشان‌گر امام على علیه ‎ السلام و دو فرزندش است و گروه ديگر اصحاب و ياران پيامبر هستند. در سمت راست قرار گرفتن تصوير امام على علیه ‎ السلام و فرزندان او نشانه تلقى ستايش‌گرانه هنرمند از شخصيت آن‌ها است. چنان‌كه حاكمان قراقويونلو و آق قويونلو با اين سفارش خود و تأكيد بر قدرت خاندان اهل بيت علیه ‎ السلام سعى كرده‌اند ضمن اداى احترام به آنان و اعلان باور خود به اهل بيت :، از مشروعيت برخوردار باشند.

2. عصر صفوى

نگاره‌هاى نُسَخ خطى، تأثير تحول سياسى و دينى بر فرهنگ و باورهاى جامعه را در اختيار ما مى‌گذارد و نشان‌گر نقش آن‌ها در تبيين باورهاى شيعى درگذر از هنر تيمورى به هنر صفوى است. اين نگاره‌ها دستگاه فكرى و فلسفى حاكم بر دوره صفويان و تفاوت ديدگاه‌هاى آن‌ها با دوره تيمورى را نيز به‌خوبى نشان مى‌دهند. نقاشى اين دوره به لحاظ پيوند معنوى با مفهوم نور كه در انديشه عارفان، حكيمان و انديشه‌هاى دينى مطرح بود، امتياز ويژه‌اى دارد. از نظر دكترسيدحسين نصر: « پيوند عالَم معنوى و مادّى يا مينو و گيتى از امتيازات هنر دوره صفوى است ».[1]

در نگاره‌هاى اين دوره، قسمتى از مضامينى چون: معراج، فتح مكه، حديث سفينه و داستان غدير، واقعه كربلا و بخش‌هايى از داستان‌هاى

  1. 1. . رولف نبى، ايران پل فيروزه، ص 15.