معنای هنر شیعی-ج1-ص63
راستِ نقاشى عبارتِ « لا اِله الّا اللّه »، كتيبه ميانى عبارتِ « محمد رسولاللّه » و كتيبه سمت چپ عبارتِ « علىّ ولِىّ اللّه » حك شده است. اين عبارات از تعاليم شيعه و بيانگرِ اين نكته است كه فقط دوستان امام على علیه السلام مىتوانند از اين درها به بهشت وارد شوند .[1]
امام على علیه السلام، پيشواى صالحان و قهرمان بىمانند از رايجترين مضامين تصويرسازى دوره تيموريان قلمداد مىشود.
براى نشان دادن شَجاعت على علیه السلام در نُسَخ خطّى كلّيات تاريخى و خاوران نامه [2] ابنحسام ( محمدبن محمد خوسخى 783 ـ 875 ق )، كه به
شرح دلاورىهاى حضرتِ على علیه السلام در سرزمين خاور مىپردازد، داستانهاى خيالى و صحنههاى پيكار على علیه السلام با ديوان و اژدها، به تصوير كشيده شده كه بهصورت نمادى از نيروهاى فاسد و پليد در داستان جلوه مىكند. براى تصويرگرى اين كتاب هنرمندان و حاميان آنها كوشيدند داستانهايى را بگزينند كه توانايى ويژه امام را نشان دهد.
نسخه خطّى خاوران نامه ابنحسام با بيش از 150 نگاره فراهم آمده است. در تصويرى، على علیه السلام با كلاهى شبيه كلاه رستم، تصويرى از سه شير بر سر دارد. با كافران مىجنگد.
اين تصاوير بيشتر كاركرد آموزشى دارند و زوايايى از تاريخ اسلام و