پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص53

 ساخت آن را مى‌توان نيشابور دانست با پوشش گلى پوشانده شده و سپس با نقوش سياه رنگ يا قهوه‌اى تيره و لعاب شفّاف سُربى تزيين شده است. در زمينه اين ظروف در گوشه‌اى از لبه داخلى يا كف آن با كلمه يا جمله‌اى كوتاه تزيين شده است. و در ظروف بزرگ‌تر كه لازم بود نوشته كوفى طولانى باشد، جمله‌هايى نظير دعاى خير، روايات، مَثَل، احاديث منسوب به حضرت محمد صلی ‎ الله ‎ علیه ‎ وآله، حضرت على علیه ‎ السلام و كلام بزرگان اهل ادب براى تزيين به‌كار رفته است .[1]

د) خوش‌نويسى

خوش‌نويسى از هنرهاى اصيل اسلامى شيعى است. حضرت على علیه ‎ السلام از كاتبان وحى بود و خطِّ زيبايى داشت .[2] او به كوفى مى‌نوشت و خود

شيوه‌اى را در خط ابداع كرد. بعد از ايشان هم ائمه معصومين: مشوق خطِّ خوب بودند و برخى خود خوش‌نويسى مى‌كردند. امام زين‌العابدين علیه ‎ السلام و امام رضا علیه ‎ السلام از آن جمله هستند. از اين رو شجره خوش‌نويسان را به حضرت على علیه ‎ السلام مى‌رسانند .[3] ابن نديم كه در فهرست

  1. 1. . فائق توحيدى، فن و هنر سفال‌گرى، ص 262.
  2. 2. . سلطان‌على مشهدى (م 926 ه ) از اساتيد معروف خطّ نستعليق درباره توجه حضرت على بهخط مى‌گويد :غرض مرتضى على از خط نه همين لفظ بوده و حرف و نقطهبل اصولِ صفا و خوبى بود زان اشارت به حُسنِ خط فرمودروح اللّه عباس خانى، سير تطور هنر در آذربايجان، ص 106.
  3. 3. . ايران، زير نظر كاظم موسوى بجنوردى، ص 390.