پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص23

 نخستِ اسلام اثر اين امر ظاهر است، چنان‌كه ابنيه و عمارات اسپانيا و آفريقاى شمالى و شام و سامره و نايين و استخر و دامغان، نه عربى است نه ايرانى؛ بلكه اسلامى است ».[1] اما همين كه نوبتِ ديالمه و آل بويه رسيد،

صنعت ايران ظاهر شد و مداومت يافت. از اين زمان ديگر معمارى را نمى‌توان به سلجوقى و مغول و ترك منسوب كرد، بلكه آن را بايد ايرانى دانست كه در دوره سلاجقه و پس از آن ظهور كرده است.

در اين دوره آل بويه به نشان ارادت خويش به ائمه اطهار، بارگاه پيشوايان شيعه را بازسازى كردند از جمله عضدالدّوله در سال 363 ـ 364 هجرى با صرف اموالى بسيار بنايى نيكو روى آرامگاه امام على علیه ‎ السلام ساخت .[2] و موقوفاتى را به آن اختصاص داد .[3] كتيبه پنج لوح حكّاكى شده

بر چوبِ مَضجع امام على علیه ‎ السلام كه مربوط به آن زمان است، هم اكنون در موزه قاهره نگه‌دارى مى‌شود. يكى از پنج لوح، مزيّن به صلوات دوازده امام است .[4]

در اين دوره مَشاهدِ مقدس ايران از جمله بناى مرقد امام هشتم در مشهد بازسازى شد .[5] تزيينات گچى موجود در مسجد جامع نايين كه

حدود سال 349 ق، يكى از مشهورترين آثار عصر آل بويه قلمداد مى‌شود،

  1. 1. . ر.ك: دكتر عبداللّه رازى، تاريخ كامل ايران، ص 294.
  2. 2. . حسن‌بن محمد ديلمى، ارشاد القلوب، 2/225.
  3. 3. . غاية الاختصار، ص 161؛ به نقل از: آل بويه، على اصغر فقيهى، ص 481.
  4. 4. . مهناز شايسته فر، هنر شيعى، ص 25.
  5. 5. . مقدسى، احسن التقاسيم، ص 333؛ ابن خلكان، ج 1، ص 584 و ج 6، ص 53.