معنای هنر شیعی-ج1-ص16
طراحى نموده است. حضور شمسه گردان در مكانهاى مختلف، نشانِ بينش عرفانى است. شعاعها و اجزايى كه از نقطه مركزى آن خارج مىشوند پس از چرخش به شكلى گردان ديگر بار به همان نقطه آغازين متمايل مىگردند. هنرمندان شيعه با استفاده از نقوش شمسه، مفهوم كثرت در وحدت و وحدت در كثرت را نيز نشان مىدهند.
علاوه بر طرح شمسه گردان، طرحهايى از گلِ نيلوفر آبى دوازده پَر با نامهايى از ائمه و احاديث و اشعار عارفانه با خطوط ثلث و نستعليق به صورت انبوه، از نشانههاى معمارانه شيعه است.
عناصر نمادين شيعى به ويژه در معمارى علاوه برشمسهها وترنجها، در قالب نوشتهها و كتيبهها خود را حفظ كرده است. كتيبههاى مشتمل بر كلمه شهادتين به دو اصل اعتقادى توحيد و نبوت اشاره دارد. گاهى « على ولىّ اللّه » نيز به دو جمله پيشين افزوده مىشود. اين سه جمله، شهادت شيعى قلمداد مىگردد.
كتيبههايى مشتمل بر كلام كوتاه پيامبر و حضرت على و ائمه شيعه: آشكارا مراكز علمى، عبادى و رفاهى را در ارتباط تنگاتنگ با مذهب
شيعه معرفى مىكند. كلمات « اللّه، محمد و على » گوياى اصول
توحيد، نبوت و امامت است و نگارش آن درون نام على، وظيفه پاسدارى از دين را كه رسول خداوند بر عهده امير مؤمنان على علیه السلام گذاشته،
يادآورى مىكند.
كتيبههاى تكريم از امام على علیه السلام به عنوان وصىِّ پيامبر صلی الله علیه وآله، كتيبههاى مشتمل بر صلوات بر محمد و آل محمد: وعبارت « اللّهمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ