امام علی و علم و هنر-ج1-ص57
پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم فرمود:
مقصود از امام مبين، اين علي عليه السلام است که:
اَحْصي اللَّه تَبارَکَ وَ تَعالي فيهِ عِلْمَ کُلِّ شَيْي ءٍ.
«خداوند متعال دانش هر چيز را در او جمع نمود، و نگاهداشت.» [124] .
ه- امام علي عليه السلام خود فرمود:
اَنَا الَّذي اَعْلَمُ تَأْويلَ الْقُرآنِ وَ الْکُتُبِ السّالِفَةِ اَنَا الْمَرْسُوخُ في الْعِلْمِ.
«من به تأويل قرآن و به کتابهاي ديگر پيشينيان از همه داناترم و از راسخان علم مي باشم.» [125] .
يکي ديگر از روش هاي شناسائي درک جوانب علوم عَلَوي، توجّه به کلمات وحي گونه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام است، که امام به هر سئوالي پاسخ داد و جز او کسي چنين ادّعائي نکرد، و هر کس چنين گفت رسوا شد.
الف- خود آن حضرت فرموده است که:
سَلوني قَبْلَ اَنْ تَفْقِدُوني وَلايَقُولُها بَعْدي اِلاَّ مُدَّعِ کَذّابٌ اَوْ مَجْنُونٌ [126] .
«بپرسيد از من قبل از اينکه مرا از دست بدهيد، کسي پس از من سَلوني نمي گويد جز ادّعا کننده دروغ پرداز يا ديوانه»
ب- ابن ابي الحديد مي گويد:
امّت اسلامي اجماع نموده اند بر اينکه اَحَدي از ياران پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم و علماء و دانشمندان عالم، به جز علي عليه السلام «سلوني» نگفته است.
و اين از ويژگي هاي آن حضرت است که از آينده خبر مي داد. [127] .
ج- و نيز اخطب خوارزمي از سعيد بن مسيّب روايت
کرده است که گفت:
از ياران پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم به جز علي عليه السلام کسي نتوانست بگويد: «سَلُوني»
و کساني که اين ادّعا را کرده اند، بلافاصله ذليل و خوار گرديده و خود را رسوا ساخته اند.
از جمله آنها «قتاده ابن دعامه» مي باشد. [128] .
دميري، حکايت کرده است که چون «قُتاده» وارد کوفه شد مردم به اطرافش گرد آمدند، او مغرور شد و گفت:
«هرچه مي خواهيد از من بپرسيد.»
در آن اجتماع «ابوحنيفه» نيز حاضر بود گفت از او بپرسيد:
مورچه اي که در مکالمه سليمان عليه السلام در قرآن مجيد آمده است نَر بود يا مادّه؟
از او پرسيدند، او در پاسخ ماند! (و خجل گشت).
ابوحنيفه گفت:
مادّه بوده، بدليل کلام الهي «قالت نملة» چون؛ فعل مؤنّث آمده است. [129] [130] .