پایگاه تخصصی فقه هنر

امام علی و علم و هنر-ج1-ص57

پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم فرمود:

مقصود از امام مبين، اين علي عليه السلام است که:

اَحْصي اللَّه تَبارَکَ وَ تَعالي فيهِ عِلْمَ کُلِّ شَيْي ءٍ.

«خداوند متعال دانش هر چيز را در او جمع نمود، و نگاهداشت.» [124] .

ه- امام علي عليه السلام خود فرمود:

اَنَا الَّذي اَعْلَمُ تَأْويلَ الْقُرآنِ وَ الْکُتُبِ السّالِفَةِ اَنَا الْمَرْسُوخُ في الْعِلْمِ.

«من به تأويل قرآن و به کتابهاي ديگر پيشينيان از همه داناترم و از راسخان علم مي باشم.» [125] .

پاسخ دادن به هرگونه سئوال

يکي ديگر از روش هاي شناسائي درک جوانب علوم عَلَوي، توجّه به کلمات وحي گونه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام است، که امام به هر سئوالي پاسخ داد و جز او کسي چنين ادّعائي نکرد، و هر کس چنين گفت رسوا شد.

الف- خود آن حضرت فرموده است که:

سَلوني قَبْلَ اَنْ تَفْقِدُوني وَلايَقُولُها بَعْدي اِلاَّ مُدَّعِ کَذّابٌ اَوْ مَجْنُونٌ [126] .

«بپرسيد از من قبل از اينکه مرا از دست بدهيد، کسي پس از من سَلوني نمي گويد جز ادّعا کننده دروغ پرداز يا ديوانه»

ب- ابن ابي الحديد مي گويد:

امّت اسلامي اجماع نموده اند بر اينکه اَحَدي از ياران پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم و علماء و دانشمندان عالم، به جز علي عليه السلام «سلوني» نگفته است.

و اين از ويژگي هاي آن حضرت است که از آينده خبر مي داد. [127] .

ج- و نيز اخطب خوارزمي از سعيد بن مسيّب روايت

کرده است که گفت:

از ياران پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم به جز علي عليه السلام کسي نتوانست بگويد: «سَلُوني»

و کساني که اين ادّعا را کرده اند، بلافاصله ذليل و خوار گرديده و خود را رسوا ساخته اند.

از جمله آنها «قتاده ابن دعامه» مي باشد. [128] .

دميري، حکايت کرده است که چون «قُتاده» وارد کوفه شد مردم به اطرافش گرد آمدند، او مغرور شد و گفت:

«هرچه مي خواهيد از من بپرسيد.»

در آن اجتماع «ابوحنيفه» نيز حاضر بود گفت از او بپرسيد:

مورچه اي که در مکالمه سليمان عليه السلام در قرآن مجيد آمده است نَر بود يا مادّه؟

از او پرسيدند، او در پاسخ ماند! (و خجل گشت).

ابوحنيفه گفت:

مادّه بوده، بدليل کلام الهي «قالت نملة» چون؛ فعل مؤنّث آمده است. [129] [130] .