امام علی و علم و هنر-ج1-ص54
لَوْ لا عَلِيٌّ لَهَلَکَ الْعُمَرُ
«اگر علي نبود که مسائل مشکله اسلام را حلّ کند عمر به هلاکت مي افتاد.»
و همچنين گفته است که:
لا بَقيتُ لِمُعْضَلُةٍ لَيْسَ لَها اَبُوحَسَنِ
«خدا نکند من در مسئله مشکلي فرومانم و علي نباشد که آنرا حلّ کند.»
و نيز روزي صحابه را مخاطب ساخت و گفت:
لا يَفْتِيَنَّ اَحَدُکُمْ فِي الْمَسْجِدِ وَ عَلِيٌّ حاضِرٌ.
«تا علي عليه السلام حضور دارد کسي از شما فتوي ندهد.»
و پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم به اصحاب خود فرمود:
اَقْضاکُمْ عَلِيٌّ
«علي عليه السلام در قضاوت از همه شما آگاه تر است.» [111] .
و پايه قضاوت هاي يادشده همان فقه اسلامي است، از اين رو امام علي عليه السلام که سرآمد فقهاي صحابه پيامبر است.
همه عرفاي جهان اسلامي، و فِرَق اسلامي اعتراف دارند که از امام علي عليه السلام عرفان آموخته اند،
عرفاي بزرگي چون:
شبلي، [112] .
جنيد بن بغدادي، [113] .
سري سقطي، [114] .
و ابويزيد بن بسطامي
و معروف کرخي، [115] .
و غير آنها، به اين مطلب تصريح کرده اند.
يکي ديگر از علوم اسلامي، علم نحو و ادبيّات عرب است،
همه مي دانند که مبتکر اين فنّ حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام است.
و در حقيقت آن حضرت بود که اصول و قواعد علم نحو را براي «ابوالاسود دوئلي» انشاء و املاء کرد و از جمله فرمود:
کلام بر سه قسم است؛ اسم و فعل و حرف.
و کلمه را به «معرفه» و «نکره» و انواع اعراب و حرکات را به ضمّ و نصب و جرّ و جزم تقسيم کرد.
و اين کاري است شگفت آور، زيرا تقسيم بندي کلام و کلمه و حرکات به صورت ياد شده و منحصر دانستن آنها در اين چند قسم، به طوري که تا کنون کسي نتواند بر آن بيافزايد يا از آن بکاهد، امري مهمّ و از شگفتي هاي علم امام است. [116] .
ابن خلّکان و ديگران مي نويسند:
اوّل کسي که علم نحو را به ابوالاسود دوئلي القا کرد و فوائد آن را به او تعليم داد، علي بن ابيطالب عليه السلام بود.