پایگاه تخصصی فقه هنر

آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص282

همسرش بمیرد و بیو گی اش طولانی شود و دورترین اشخاص میراث وی بخورند ».

هدف از این تشبیه و تصویر، نافرجامی رفتار و کردار مردم عراق است که علی رغم تلاش، کردارشان به سرانجامی مطلوب نمی رسد.

تشبیه پیامبر صلي الله عليه و اله به پزشک

« طَییبٌ دَوّارٌ بِطِبّهِ قَد أَحکَمَ مَراهِمَه وَ أحمَی مَوَاسِمَهُ؛ یَضَعُ ذلکَ حَیثُ الحَاجَةُ إلیهِ مِن قُلُوبٍ عُمیٍ وَ آذانٍ صُمٍّ وَ ألسِنةٍ بُکمٍ؛ مُتَتَبّعٌ بِدَوائه مَواضِعَ الغَفلَةِ وَ مَوَاطِنَ الحَیرَةِ :[1] پزشکی است که در میان بیماران می گردد تا دردشان را درمان کند؛ داروها و مرهم های خود را آماده ساخته و ابزار جراحی خویش گداخته است تا هر زمان نیاز افتد، آن را بر دل های نابینا و گوش های ناشنوا و زبان های ناگویا بر نهد ».

تشبیه آدمی به درد

« اُرِیدُ أن أدَاوِی بِکُم وَ أنتُم دَائی؛ کَنَاقِشِ الشّوکَةِ بِالشَّوکَة وَ هُوَ یَعلَمُ أنّ ضَلعَهَا مَعَها :[2] می خواهم درد خود را به شما درمان کنم و حال آنکه شمایید همان درد من؛ همچون کسی که می خواهد خار را به وسیله خار بیرون آورد و می داند که کجی خار با آن است ».

تشبیه به شتر

« دَعَوتُکُم إلَی نَصرِ إخوَانِکُم فَجَرجَرتُم جَرجَرةَ الجَمَلِ الأسَرِّ وَ تَثاقَلتُم

  1. 1. . همان، خ108.
  2. 2. . همان، خ121.