آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص258
بر آن تشبیه و مجاز و استعاره، همه به شعرشدن آن کمک می کنند. یک نمونه خطبه شقشقیه است که موسیقی درونی و بیرونی متن، آواها و نغمه ها و هماهنگی آوایی و سجع ها با رَوی های برابر و واژگان برابر آن را زیبا نموده است. عبارات مسجّع و آهنگین این خطبه را می توان چنین دسته بندی کرد:
|
فستدلتُ دونها ثوباً |
و طویت عنها کشحا |
در یک حرف با تنوین منصوب |
|
بین أن اصول بیدٍ جزّاء |
او اصبر علی طخیةٍ عمیاء |
سجع در دو حرف؛ حرف روی و همزه |
|
یهرم فیها الکبیرُ |
و یشب فیها الصغیر |
در دو حرف یاء و راء |
|
هاتا |
احجا |
در یک حرف الف |
|
قذیً |
شجاً و نهباً |
در یک حرف |
|
حیاته |
وفاته |
در دو حرف روی (ات) |
|
مسّها |
کلامها |
دو حرف (ها) |
|
العثار |
الاعتذار |
دو حرف (ار) |
|
حزم |
نقصمّ |
یک حرف (م) |
|
فتله |
عمله و بطنته |
دو حرف (له) و در کلمه سومی حرف (ها) |
|
نکثت |
سرقت |
یک حرف (ت) |
|
سمعوها |
وعوها |
دو حرف (ها) |
|
الحبّة |
السنمة |
یک حرف (ة) |
|
الحاضر |
الناصر |
دو حرف (حرف روی و حرف پایانی) |