آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص257
عبارات این نامه را می توان به شکل زیر تقسیم بندی کرد و زیبایی های بدیعی آن را که موجب موسیقایی و آهنگین شدن آن شده است، بهتر ملاحظه نمود:
|
اتَی لم افعل: |
ذلک استبطاءً لک فی الجسد |
5 کلمه |
فاصله آن: الجهد |
|
(ولا) ازدیاداً لک فی الجسدْ |
5 کلمه |
الجدّ |
|
|
|
أیسر علیک موؤنة |
3 کلمه |
مؤونة |
|
واعجب الیک ولایة |
3 کلمه |
ولایة |
|
|
کان رجلاً لنا ناصحاً |
4 کلمه |
ناصحاً |
|
|
و علی عدونا شدیداً ناقماً |
4 کلمه |
ناقماً |
|
|
استکمل ایّامه |
2 کلمه |
ایامه |
|
|
و لاقی حمامَه |
2 کلمه |
حمامه |
|
|
فاصحر لعدوک |
2 کلمه |
عدوک |
|
|
وامض علی بصیرتک |
3 کلمه |
بصیرتک |
|
|
(وشمر) لحرَب من حاربک |
4 کلمه |
حاربک |
|
|
(وادع) الی سبیل ربک |
4 کلمه |
ربک |
جناس ناقص میان « جد و جهد » و « ناصحاً و ناقما » و « أیامه و حمامه » وجود دارد که آهنگ عبارت را بیشتر می کند؛ لذا دو عنصر ریتم و آهنگ این متن را گوش نواز کرده است.
در خطبه های نهج البلاغه هماهنگی لفظ و معنا و توازن آوایی به حدّی می رسد که متن را به شعر نزدیک می کند. وجود وزن و قافیه و تکرار و علاوه