پایگاه تخصصی فقه هنر

آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص257

عبارات این نامه را می توان به شکل زیر تقسیم بندی کرد و زیبایی های بدیعی آن را که موجب موسیقایی و آهنگین شدن آن شده است، بهتر ملاحظه نمود:

اتَی لم افعل:

ذلک استبطاءً لک فی الجسد

5 کلمه

فاصله آن: الجهد

(ولا) ازدیاداً لک فی الجسدْ

5 کلمه

الجدّ

 

أیسر علیک موؤنة

3 کلمه

مؤونة

واعجب الیک ولایة

3 کلمه

ولایة

کان رجلاً لنا ناصحاً

4 کلمه

ناصحاً

و علی عدونا شدیداً ناقماً

4 کلمه

ناقماً

استکمل ایّامه

2 کلمه

ایامه

و لاقی حمامَه

2 کلمه

حمامه

فاصحر لعدوک

2 کلمه

عدوک

وامض علی بصیرتک

3 کلمه

بصیرتک

(وشمر) لحرَب من حاربک

4 کلمه

حاربک

(وادع) الی سبیل ربک

4 کلمه

ربک

جناس ناقص میان « جد و جهد » و « ناصحاً و ناقما » و « أیامه و حمامه » وجود دارد که آهنگ عبارت را بیشتر می کند؛ لذا دو عنصر ریتم و آهنگ این متن را گوش نواز کرده است.

در خطبه های نهج البلاغه هماهنگی لفظ و معنا و توازن آوایی به حدّی می رسد که متن را به شعر نزدیک می کند. وجود وزن و قافیه و تکرار و علاوه