پایگاه تخصصی فقه هنر

آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص240

● تکرار حرف لام: « انتقال، زلزل، زل، هزل، سفل، معاقل، منازل، محاول ».

● تکرار حرف قاف: « ساق، سیاق، لحاق، فراق، صافق، مرتفق ».

● تکرار راء و حاء: « معقور، مجزور ».

● تکرار واو و حاء: « مذبوح، مسفوح ».

● تقابل در کلمات: « عزّ و ذل، جذ و هزل، علو و سفل، ادبرت و اقبلت …».

در عبارات زیر که حرف لام تکرار شده، با ضرباهنگی تند، متن کاملاً موسیقایی شده است:

قَد طَلَعَ طَالعٌ طلوع کننده ای طلوع کرد

وَ لَمَعَ لَامِعٌ درخشنده ای درخشید

وَ لَاحَ لائحٌ آشکارشونده ای آشکار شد

وَ اعتَدَلَ مَایلٌ [1] و کجی راستی یافت.

و با تغییر قافیه باز حرف لام تکرار شده است:

قَد وَعَظُوا حَتّی مَلُّوا از اندرزهای پیاپی ملول شده

وَ قُهِرُوا حَتّی ذَلُّوا و از قهر جاهلان به ستوه آمده اند.

وَ قُتِلُوا حَتّی قَلّوا .[2] کشته شده اند تا شمارشان روی در کاهش نهاده ».

و باز با تکرار حرف « او » در مقطع های کوتاه و تند که با معنای متن که بر گریز و سبک باری دلالت دارد، کاملاً هماهنگ است:

هل من مناصٍ آیا هیچ جای فرار

او خلاص و خلاصی

  1. 1. . همان، خ152.
  2. 2. . همان، خ32.