آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص233
حضرت عليه السلام با استفاده از عنصر تکرار بر اصل پیام رسانی تأکید و تمرکز دارد؛ درضمن تقارن و نزدیکی مخارج حروف نیز در آهنگ و ریتم حاکم بر متن سهیم است؛ مثل حرف نون که نه بار تکرار شده است که پنج تای آن نون تأکید ثقیله می باشد و میان لام که هفده بار تکرار شده است. به این مطلب باید اضافه کرد که نون های ثقیله نیز در افزایش موسیقی آوایی سهیم اند که با فتحه و تشدید همراه اند و موجب حرکت و پویایی در متن شده اند.
تکرار برخی کلمات با حرکت اعرابی متفاوت با توجه به موقعیت اعرابی شان بر ریتم متن نیز مشاهده می شود؛ مثل « اسفلکم » یک بار در حالت مرفوع و بار دیگر در حالت مجرور و همچنین « اعلاکم ». جناس ناقص میان « سابقون » و « سبّاقون » نیز مشاهده می شود که با جابه جایی حروف معنای اضافی به متن بخشیده است.
درضمن این نکته روشن است که متن از حیث معنایی تبیین مواضع امام ع است در آغاز خلافت و ترسیم آینده ای که از نظر ایشان حتماً واقع