آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص223
در این متن ویژگی های موسیقایی را به شرح زیر می یابیم:
● در عبارت نخست تکرار حرف میم = 4 بار.
● تقابل الموت و الحیاة.
● تکرار کلمه: مالک.
● تقابل و تضاد در « الخالق و الممیت »، « المبتلی و المعافی ».
● هماهنگی میان « النعماء، ابتلاء والجزاء » در آواها.
● جناس ناقص میان « خُلِقتَ و عُلِّمتَ …».
در این جملات اگر حالت نوشتاری را تغییر دهیم، به متن شعری نزدیک می شود: « الیَمینُ وَالشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَالطَّریقُ الوُسطَی هِیَ الجَادَّةُ. عَلیهَا بَاقِی الکِتابِ وَ آثارُ النُّبُوَّةِ وَ مِنها مَنفَذُ السُّنَّةِ وَ إلَیهَا مَصیرُالعَاقِبةِ …:[1]
« اگر به دست راست روی نهی، به گمراهی افتاده ای و اگر به دست چپ گرایی، باز هم به گمراهی افتاده ای؛ پس راه میانه را در پیش گیر که رهایی در همان است. قرآن کتاب ماندگار الهی و نشانه های نبوت بر آن قرار گرفته و مسیر حرکت سنت است و سرانجام نیکو بدان باز گردد ».
« الیمین و الشمال مضلة
والطریق الوسطی هی الجّادة؛
علیها باقی الکتاب و آثار النبوه
و منها منفذ السنّة
و الیها مصیر العاقبه ».
چنان که ملاحظه می شود، این متن به شعر نزدیک تر است تا نثر. این حالت شعری با عنصر جابه جایی واژگان در جمله ها مثل « علیها، منها و الیها » به وجود آمده است. علاوه بر اینکه همخوانی آوایی در این سه کلمه به وسیله