پایگاه تخصصی فقه هنر

آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص219

وَ حَنَادِسُ غَمَراتِه

وَ غَوَاشِی سَکَرَاتِه

وَ أَلِیمُ إرهَاقِه

وَ دُجُوُّ إطبَاقِهِ

وَ جُشُوبَةُ مَذَاقِه :[1]

زودا که ابرهای تیره اش بر سرتان سایه گستر شود و آتش بلاهایش زبانه کشد و ظلمت شدایدش همگان را در خود فرو پوشد و زمان سکرات مرگ در رسد و درد جان دادن هر دم رخ نماید؛ ظلمت های توبرتو و ناگواری هایش پدیدار گردد ».

در پایان این متن به مقطع سوم می رسیم که با توجه به مضمون، لحن و موسیقی عوض شده است:

« فَعَلیکُم بِالجِدّ وَالإجتِهادِ

وَالتَّأهُّبِ وَالإستِعدادِ

وَالتَّزَوُّدِ فِی مَنزل الزَّادِ :[2]

پس بر شما باد به تلاش و کوشش و آمادگی و مهیّاشدن و از منزلی که توشه توان برداشت، توشه ای برگرفتن ».

این متن های سه گانه که در یک خطبه آمده اند، دارای فاصله های قافیه مند و عبارات برابر هستند که به واسطه تکرار حروف و آواها، موسیقایی شده اند. همه این عناصر در ریتمیک کردن متن فعال هستند. گزینش این واژگان و این آواها گوینده را در ارسال پیام یاری می کند. در متن ذیل نیز واژگان با موسیقی و نظم و آهنگی که دارند، با اندیشه و معنای ذهنی گوینده هماهنگ

  1. 1. . همان، خ230.
  2. 2. . همان.