پایگاه تخصصی فقه هنر

آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص165

1. دو واژه ای را که به کار می گیرد، در وضع لغوی با هم تضاد ندارند؛ بلکه تضاد و مقابله در ابعاد دلالت است.

2. بیش از دو واژه در ابعاد دلالت به کار گرفته می شود.

این دو شیوه می تواند این شکل ها را به خود بگیرد:

– ساخت های صرفی، ترکیب ها، جمله ها، مکان ها و زمان ها.

● ساخت های صرفی:

– مصدر در برابر مصدر: الغدر در برابر صدق النیة؛ الحق در برابر الباطل .[1]

– اسم فاعل در برابر اسم فاعل: « المُجتَمِعةَ أَبدَانُهُم » در برابر « المُختلِفةُ أهواء هُم ».[2]

– اسم زمان در برابر اسم زمان: « مراح » در برابر « مغدی ».[3]

– ترکیب ها: مراد ترکیب های نحوی و بلاغی است؛ یعنی ترکیب های خبری در برابر ترکیب های انشایی قرار می گیرند.

– جمله های مثبت در برابر جمله های منفی: « وَاللّهِ لَأنا أوّلُ مَن صَدَّقَه » در برابر « فلا اکونَ أوّلَ مَن کَذَّبَ عَلیه ».[4] به خدا سوگند من نخستین کسی ام که پیامبری او را تصدیق کرده ام؛ چگونه نخستین کسی باشم که بر او دروغ ببندد ؟

– استخبار در برابر خبر: « فقَالَ لِی مَا قِیمَةُ هَذَا النّعلِ » در برابر « فقُلتُ لَاقِیمَةَ لَها :[5] مرا گفت: این کفش به چند می ارزد ؟ گفتم: قیمتی ندارد ».

  1. 1. . همان، خ4.
  2. 2. . همان، خ29.
  3. 3. . همان، خ32.
  4. 4. . همان، خ37.
  5. 5. . همان، خ33.