آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص97
می شود. 2. تصویر جدید که به تصویر بلاغی دو نوع دیگر، یعنی تصویر ذهنی و تصویر به اعتبار رمز و نماد اضافه می شود ».[1]
تعریف تصویر هنری در نقد ادبی جدید
در زبان انگلیسی برای اصطلاح تصویر واژه « image » آمده است که برابرنهاده آن در زبان فارسی کلمه « خیال » است. گاه به آن تصویر خیال یا تصویر هنری نیز گفته اند. در نقد ادبی جدید مکتب های ادبی به مسئله تصویر و تصویر هنری عنایت ویژه ای دارند. در مکتب ادبی رمانتیسم بر خاستگاه تصویر هنری، یعنی عنصر خیال تأکید و سرچشمه معرفت و بخت یاری آدمی را در تصویر خلاصه می کنند .[2] کولریج [3] بر آن است که خیال زمینه ساز نظریه های مهم و دستاوردهای قابل توجهی در حوزه ادبیات و شعر و شاعری است. وی می گوید: « از نظر بسیاری از فیلسوفان مشهور غربی، تخیل قوه متمایز ذهنی است که به کمک آن فکر و تجربه یا فکر و احساس یکی می شوند. تخیل در تجربه زیبا شناختی سهم خاصی دارد و با نوعی تفنّن آزاد سر و کار دارد. این تفنّنِ آزادِ تخیل ما را قادر می سازد تا مفاهیمی را پیش بکشیم که حاوی تجربه ای باشد و به طورکلّی تخیل عامل اتحاد میان فکر و احساس می باشد ».[4] در مکتب رمانتیسم به مسئله تصویر اهمیت بسیاری داده شد. تصویر از نظر رمانتیک ها خود، غایت است. آنها تصویر هنری را « جهان عینی گویای احساسات، عواطف، حالت های روحی و روانی و اندیشه های