پایگاه تخصصی فقه هنر

آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص86

1. « ﴿وَ صَوَّرَکُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَکُمْ  ».[1]

2. « ﴿وَ لَقَدْ خَلَقْنَاکُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاکُمْ  ».[2]

3. « ﴿هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ  ».[3]

4. « ﴿هُوَ الَّذِی یصَوِّرُکُمْ فِی الأرْحَامِ کَیفَ یشَاءُ  ».[4]

5. « ﴿فِی أَی صُورَةٍ مَا شَاءَ رَکَّبَکَ  ».[5]

از نظر مفسّران « صورت » در این آیات به معنای شکل ظاهری انسان است ؛[6] اما به نظر می رسد چنین دریافتی درست نیست؛ چون در این آیات که سخن از آفرینش آدمی و یادکرد نعمت آفرینش است، باید دلالت ثانوی هم وجود داشته باشد و آن تمایزبخشی آدمی از دیگر موجودات است که صرفاً وجه بیرونی و ظاهری نیست؛ بلکه جنبه های ادراکی و شعوری او را نیز در بر می گیرد؛ بنابراین به نظر می رسد، لفظ تصویر در قرآن فراتر و ژرف تر از آن است که به ظاهر بسنده کنیم.

در جستجوی یافتن معنای واژه صورت نیز همچون بسیاری از دیگر مفاهیم و مقولات دانش باید به سراغ فلسفه یونان رفت. در فلسفه ارسطو میان صورت و هیولا تمایز وجود دارد. « عرب ها نیز با واژه تصویر از راه معنای فلسفی آن، که میان ” تصویر و هیولا ” تمایز می افکند، آشنا شدند ».[7] از اینجاست که این

  1. 1. . غافر: 64.
  2. 2. . اعراف: 11.
  3. 3. . حشر: 24.
  4. 4. . آل‌عمران: 6.
  5. 5. . انفطار: 8.
  6. 6. . ر.ک: محمد بن حسن طوسی؛ التبیان؛ ج9، ص91. فضل بن حسن طبرسی؛ مجمع البیان؛ ج4، ص530. جارالله زمخشری؛ الکشاف؛ ج3، ص435.
  7. 7. . علی بطل؛ الصورة فی الشعر العربی حتی آخر القرن الثانی الهجری؛ ص15.