پایگاه تخصصی فقه هنر

آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص29

مبانی نظری پژوهش

فصل اول: مبانی نظری پژوهش

مفهوم شناسی

متن و مؤلفه های آن

متن را می توان از نظرگاه های متفاوتی بررسی کرد. امروزه هرمنوتیست ها متن را اعم از متن مکتوب و غیرمکتوب می دانند. هر سخن و اثر هنری مثل نقاشی، موسیقی و سینما هم از نظر آنان، متن است. به عبارت دیگر عنصر پیام که عنصر بنیادین متن است، از نظر آنان وجه متن را تعیین می کند. به همین روی مسائل مهمّی در تعریف و تعیین مؤلفه های متنی دخیل هستند. اگر برای هر متن سه وجه معناشناختی، زیبایی شناختی و زبان شناختی در نظر بگیریم، هر یک از این وجوه در تعریف آن مدخلیت خواهند داشت. متن به هر تعریفی که باشد، یکی از مؤلفه های مهم آن، نشانه است. این نشانه هم می تواند نشانه زبانی باشد – در متن نوشتار – و هم غیرزبانی در نقاشی، موسیقی و ….. لذا در تعریف متنی گفته اند: « عبارت است از مجموعه ای واقعیات که به عنوان نشانه ها به کار می رود و به وسیله یک مؤلف به قصد انتقال معانی خاص به یک شنونده، در یک بافت معینی انتخاب و تنظیم