پایگاه تخصصی فقه هنر

آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص27

9. البلاغة و البیان و فصاحة الکلام عند سیدنا الامام تألیف راضی محمدعید نواصره: نویسنده در این اثر پس از بررسی جنبه هایی از شخصیت امام، به مباحث بیانی و بدیعی نهج البلاغه می پردازد. با توجه به عنوان اثر، انتظار می رود که نویسنده به موضوعات ذکر شده در عنوان بپردازد؛ امّا در عمل به مباحثی پیرامون نهج البلاغه و ویژگی های خطبه و ذکر نمونه هایی از خطبه ها و سبک کتاب و شرح واژگانی نهج البلاغه مشغول شده است.

10. سیری در زیبایی های نهج البلاغه تألیف مرتضی قائمی: نویسنده ابتدا مطالبی را دربارۀ زندگی امام علی عليه السلام مطرح می کند و بعد به مباحث زیبایی شناختی متن مانند استعاره، مَثَل، کنایه، ایجاز و اطناب می پردازد. فصل سوم نیز به موسیقی متن از جمله سجع، تکرار و مشاکله اختصاص یافته است. علی رغم تلاش نویسنده، در این اثر نمونه های کافی برای مباحث مطرح شده ارائه نشده است.

11. جلوه های بلاغت در نهج البلاغه نوشته محمد خاقانی: در این اثر که شامل یک مقدمه و دو بخش است، نویسنده پس از گزارشی در باب بلاغت عربی از آغاز تا روزگار امام علی عليه السلام به نقل دیدگاه شخصیت های مختلف درباره شخصیت امام عليه السلام به ویژه شخصیت ادبی ایشان می پردازد. نویسنده پس از بررسی شخصیت و سبک سید رضی و مقایسه سبک و بافت خطبه ها، به بررسی شیوه شارحان هم پرداخته است. مطالب اصلی کتاب با محوریت علوم معانی، بیان و بدیع همراه با ذکر نمونه هایی در این حوزه شکل گرفته است. کتاب حاضر با توجه به ارائه نمونه ها در هر قسم، در پی بیان جلوه های بلاغی متن نهج البلاغه است؛ ولی به مباحث جدید در حوزه زیبایی شناسی و آفرینش هنری بی توجه بوده است.