آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص23
2. آفرینش هنری در نهج البلاغه چگونه شکل گرفته است ؟
3. مؤلّفه ها و کارکردهای تصویر هنری در نهج البلاغه کدام اند ؟
هدف اصلی این پژوهش معرفی وجوه هنری این اثر ارزشمند است که هنوز هم پس از قرن ها می تواند به عنوان یک اثر ادبی با تمام مؤلّفه های یک متن مورد بررسی قرار گیرد و حتی می توان به آن در جایگاه یک متن معیار در زبان عرب نگریست. بررسی زیبایی ها و کشف معنای متن از طریق تحلیل مؤلّفه های ادبی و هنری کتاب شریف نهج البلاغه می تواند هدف دیگر نویسنده باشد.
پیشینه پژوهش
در هیچ پژوهش علمی نمی توان از پژوهش ها و آثار و نوشته های گذشته چشم پوشی کرد. متون در همه دوره ها با نوعی درهم تنیدگی همراه هستند. هیچ متنی بدون پیوند با دیگر متون قبل از خود آفریده نمی شود و هیچ پژوهشی بی عنایت به پژوهش های گذشتگان شکل نمی گیرد. دانش بشری حاصل تعامل اندیشمندان و اندیشه هاست؛ لذا بایسته آن است که به پیشینه هر پژوهش توجه داشت و با توجه به آنچه گفته و نوشته شده است، بنای پژوهش جدید را سامان داد. نهج البلاغه کتابی نبوده است که ادیبان و شاعران و سخنوران به آن عنایت نداشته باشند. این کتاب شریف از همان آغازِ ظهور در میان مسلمانان، پس از قرآن کریم، بیش از هر اثر دیگری در معرض تحلیل و تبیین قرار گرفته است. بررسی جنبه های زیبایی شناختی این اثر – علاوه بر شرح و تفسیر متنی – از توجّه سخن سنجان و ادیبان دور نمانده است. به بیان دیگر آثاری که به حوزه بررسی و تحلیل متن نهج البلاغه مربوط می شوند، از یک نظر به دو دسته تقسیم می شوند: