پایگاه تخصصی فقه هنر

آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص14

کاربست حروف واژگانش هنرمندانه است تا چه رسد به ترکیب واژگان و جمله هایی که بیان داشته است. این ویژگی به همراه دیگر خصوصیات، کلام حضرت را فوق کلام مخلوق جای داده و برای همیشه پیشاروی بهترین آثار نشانده است.

پژوهشکده اسلام تمدنی ( مرکز پژوهش های اسلامی و انسانی سابق ) که دغدغه معرفی اسلام راستین و توانا در ساخت جامعه متعالی و الگو داشته و دارد، یکی از مأموریت های خود را شناسایی داشته های تاریخی و تراث مانای اسلامی شیعی تعریف کرده است؛ چراکه در سایه آن می توان با پویایی بیشتر در مسیر ایجاد تمدن نوین گام بر داشت؛ هرچند واقف است که دانستن ابعاد مختلف این عرصه کاری بس دشوار و دیریاب است.

کتاب حاضر که به قلم پژوهشگر ارجمند آقای دکتر سیدحسین سیدی، عضو همکار گروه پژوهشی هنر و تمدن اسلامی شکل گرفته، گامی در این حوزه و کوششی برای بازنمایی وجوه هنری نهج البلاغه و مبانی و کارکردهای آن است. نویسنده با تأکید بر وجود ابعاد زیبایی شناختی در نهج البلاغه، پای در این عرصه نهاده و با جستجو در منابع و مآخذ قدیم و جدید و بهره گیری از دانش های زبانی، تفسیری، هنری و ادبی کاری ارزنده پدید آورده است. بدیهی است این اثر، همچون همه دستاوردهای بشری، خالی از عیب و کاستی نیست؛ اما بی گمان نقدها و تذکارهای پژوهشگران گرامی در رفع نارسایی ها و نقص ها یاریگر ما خواهد بود.

در اینجا ضمن تشکر از نویسنده محترم اثر که مدیریت گروه هنر و تمدن اسلامی را نیز بر عهده دارد، بایسته است از اعضای محترم شورای علمی گروه، کارشناس محترم گروه آقای سلطانی، رئیس محترم اداره پژوهش و سرکار خانم بزی و همکاران محترم ایشان که در مراحل مختلف شکل گیری اثر نقش