پایگاه تخصصی فقه هنر

هنر هشتم-ج1-ص80

دو سه سال پيش من يكى از نشريات شما را مى خواندم ، ( ظاهرا يكى از جنگ ها

بود ) نوشته قوى و خوبى در آن نشريه بود و بقدرى مرا تحت تاثير قرار داد كه به
گريه افتادم و گفتم : پروردگارا ! اين جوانهاى ما به خاطر تو و به بركت ايمان به
تو چقدر پيش رفتند و با چه قدرتى ، با چه جراتى مى نويسند ؟ ! آن روز من از رشد
هنر و ادبيات انقلاب واقعا تحت تاثير قرار گرفتم كه بحمدالله روز بروز هم بهتر
شده است

نكته ديگرى كه بسيار مهم مى باشد آن است كه مثل همه ى ابزارهاى ديگر كه حامل

يك فكر هستند ، بايد جهت گيرى هنر شما خيلى دقيق و روشن و درست باشد در جهت
گيرى هنر شما خيلى دقيق و روشن و درست باشد ، در جهت گيرى نبايد دچار اشتباه شد
قبلا پيامبر اسلام ( ص ) از همه ابزارهاى ممكن براى حمل همين فكرى كه شما
هنرمندان به دنبال آن هستيد ، استفاده كردند و در اين راه از مترقى ترين و فاخر
ترين نوع هنر كه در قرآن متجلى است بهره جستند در قرآن مايه هاى هنرى شگفت
انگيزى وجود دارد كه اصلا براى ما قابل تصور و تصوير نيست ! شما اگر در قرآن كريم
و سخنان حضرت رسول اكرم ( ص ) دقت كنيد مى بينيد كه توحيد ، دشمنى با شرك ،
بت پرستى و شيطان كه مظهر پليدى است ، تصميم ، تلاش ، كار خستگى ناپذير ، محبت
به مردم ، تكريم انسان و انسانيت و حمايت از مظلومان و محرومان در سراسر آن
موج مى زند كليه ى اصول در تمام قرآن و ادبيات درست صدر اسلام – يعنى همين
رواياتى كه از ائمه اطهار ( ع ) رسيده ، مثل نهج البلاغه و ديگر منابع – موج مى زند
و در هيچ يك از اينها در جهت گيرى ، حركت زيگزاگى نمى يابيد نمى شود به مجوز
هنرمند بودن حالت تذبذب و دو دلى را روا بداريم شنيده مى شود كه بعضى مى گويند ،
فلانى هنرمند است ! اين چنين مى خواهند بگويند كه بعضى از اصول زندگى