پایگاه تخصصی فقه هنر

هنر هشتم-ج1-ص69

و خلاء ها را جستجو كند ، مهمترين ها را پيدا كند ، براى پر كردن اين خلاء ها
برنامه ريزى كند هم مواد لازم را براى پر كردن ها مشخص كند كه چه چيزهايى است ؟
و هم ابزار را مشخص كند بعد براى تامين ، اين را بدهد به دستگاه اجرائى فرض
بفرمائيد امروز در صحنه جهانى مشخص بشود كه كدام مسئله از مسائل انقلاب هست كه
اگر ما اين را در دنيا گفتيم به حقانيت انقلاب توجه بيشترى خواهد شد و كشش
بيشترى نسبت به انقلاب ايجاد خواهد كرد ؟ پيدا كردن اين مطلب و اينگونه مطالب
، هنرى است خودش بنشينند در سايه مسافرت ، مطالعه ، خواندن كتابها ، خواندن
مجلات و خواندن تبليغات عليه ما ، ببينند بله اين چهار تا ، پنج تا و ده تا
مطلب ، امروز در دنيا مطالب درجه يك اساسى است كه ما بايستى ارائه بدهيم
اينها را پيدا كنند ، بعد كه مشخص شد ، همين انديشمندان ، به كمك انديشمندان
ديگر ، مطالبى را كه براى پر كردن اين خلاء لازم است ، آن محتواها را مشخص كنند و
آنها را فراهم كنند و بعد ، آن مطالب لازم را بدهند به دست هنرمند ، به دست
نقاش ، به دست فيلمساز ، به دست شاعر ، به دست كتابنويس ، به دست نمايشنامه
نويس و به دست قصه نويس و بگويند آقا اينها را شما بسازيد و آنها همين مطالب
از پيش آماده شده را بسازند بنده پارسال به اين پرسش جواب دادم كه آيا هنرمند
مى تواند در چهار چوب فكر كند يا نه ؟ اين از آن فريبهاى معروف است كه هنرمند
در چهار چوب فكرى نمى تواند كار كند اين درست نيست هيچ هنرمند درست و حسابى
خارج از چهار چوب فكرى نمى تواند كار كند و بالاخره يك چهار چوب فكرى دارد بحث
ما بر سر هنرمند مسلمان است ما هنرمند مزدور كه نداريم كه بگوييم آقا شما بيائيد
اين پول را بگيريد و اين را براى ما بسازيد نه ، هنرمندى