هنر-ج1-ص119
نسبشان ، فضائلشان ، اينها خيلى خوب و تأمين كننده ى اين خصوصيت است . دوم
آنكه دستورالعمل و الگوى زندگى را در زندگى آنها به ما نشان دهد : صراحتشان ،
شجاعتشان ، حق گويى شان ، ايثارشان ، جهادشان ، انفاقشان ، محوكردن خود در
مقابل خدايشان و از اين قبيل . اين دو خصوصيت عمده است . البته چيزهاى ديگر
هم هست كه در درجه ى بعدى ست . مدايحى كه اين دو خصوصيت را ندارد براى جامعه ى
ما مفيد نيست . نمونه هاى آن دو شعرى كه اشاره كردم در همين مجلس خوانده شد،
درباره ى ائمه ( ع ) و حضرت زهرا سلام الله عليها .
درباب زندگى ائمه ( ع ) و در اخلاقيات و در معارف ، هميشه مى توان اشعارى
آموزنده و بسيار مفيد جست و خواند و جامعه ى مداح و ذاكر و ستايشگران اهل بيت
، طبقه اى هستند كه در سايه ى اين روش مى توانند بيشترين تأثير را در تعميق
فرهنگ اسلامى و معارف اسلامى در ذهن مردم داشته باشند . اين البته انجمن هايى
مى خواهد ، انجمن هايى كه در آن شعرشناسان و نقادان ادبى از يكسو و صاحبنظران
كار مدح ، اساتيد همين فن ، كه اين كارها را در فن شما تجربه كرده اند ، از يكسو
شركت داشته باشند و آن شعرى را كه خوانده مى شود ، آن شعرى را كه گفته مى شود
نقد كنند ، مثلا الان برادران شعرهايى خواندند ، بسيار خوب اما گاهى مثلا يك
كلمه يى([ به تو]( در شعرى شده است([ : برتو]( ، همين شعر را خراب مى كند .
چقدر
خوب است كه از لحاظ ادبى اين ظرافتها ، دقتها ، كاملا مورد رعايت قرار بگيرد
تا شما زبان فارسى را هم ضمنا به محافل توده ى مردم منتقل كنيد . زبان فارسى
امروز زبان انقلاب است ، زبان دين است ، بايد آن را محكم كرد . استوار كرد تا
معارف اسلام را در سراسر عالم پخش كند . پس با رعايت موازين ادبى در شعر ،
زبان هم ضمنا تقويت خواهد شد . در آن انجمن ها عده اى از اين جهات شعر را بسنجند
، مضمونا و لفظا . يك عده هم هنر مداحى را . امروز بحمدالله مداح زياد است .
در گذشته ، مداحان خيلى كم بودند ، سى چهل سال پيش ،