پایگاه تخصصی فقه هنر

هنر-ج1-ص111

گروههاى خوب تئاتر خوبست كه راه بيفتند و به جبهه بروند ، جهاد بزرگى ست :

در قرارگاهها ، در عقبه ها ، مراكز تجمع ، آنجاهايى كه اجتماعى از رزمندگان
هست ، برويد آنجا نمايش بدهيد ، زندگى خودشان را كه در آن هستند و خود متوجه
نيستند برايشان ترسيم كنيد : آن بهشت صفايى كه آنها در آن هستند – و انسان
معمولا همه ى اين گونه بهشتهاى معنوى را تا در آن هست درست نمى بيند و نمى داند
كه كجاست و چگونه است – و از دور بايد ببيند تا بشناسد . بگذاريد آن را يكبار
در بازى شما ، در هنرمندى شما ، در نمايش خوب شما مشاهده كنند و لمس كنند .
به هر حال حرف اول و آخر من با شما تشكر است . . .

([ تئاتر ، هنر چندين زبانه ، و زبان رسا و بليغ در نماياندن ظريف ترين

انديشه ها و عواطف بشرى ، در ميان ما قدر ناشناخته مانده ، و در خور توانايى
آن ، به خدمت آرمانهاى والا و زيبايى هاى انقلاب گرفته نشده است .

([ شگرد آخر]( تجربه ى موفق و نمايشگر تلاش صميمانه ى شما ، از نمونه هاى

نادرى ست كه راه تازه تئاتر فارسى را روشن مى كند و آينده ى مطلوبى را براى آن نويد
مى دهد . مضمون شيوا و تكنيك قوى و ارائه ى بليغ ، مجموعه ى كاملا هنرمندانه اى را
از اين اثر فراموش نشدنى پديد آورده است . ( 1 )


1 ) – از لوحه ى تقدير رياست محترم جمهورى به برادرشان انوشيروان ارجمند ،

كارگردان تئاتر([ شگرد آخر]( ، 19 / 11 / 1366 .