هنر-ج1-ص101
دنبال كنند و دنبال يك پيام حقيقى و دلنشين بگردند . اگر اين كار انجام گرفت ،
تحول حقيقى در سينما انجام شده است .
س : سينماى كشور تا چه ميزان مى تواند به استقبال تماشاگر متكى باشد ؟
پاسخ : سينما مال تماشاگر است و شكى نيست كه نمى تواند خودش را از تماشاچى
جدا و منقطع كند ، اما ضمنا نبايد فراموش كرد كه نقش هدايتگر هم دارد مثل همه ى
كسانى كه مستمعى دارند و وجودشان براى مستمع است . پس نمى توانند نظر مستمع
را نديده بگيرند . اما فلسفه وجود آنها هدايت مستمع است . بين اين دو يك خط
مستقيم وجود دارد كه مى توان با ظرافت آن خط را تعقيب كرد .
س : به نظر شما سوژه ى فيلم بايد صرفا مسائل اسلامى ، جنگى و انقلابى باشد ؟ يا
مى تواند ساير مضامين و مسائل اجتماعى را نيز دربرگيرد و در نهايت اينكه به نظر
شما اسلامى بودن فيلم به چه معناست ؟
پاسخ : همه ى موضوعات مى تواند اسلامى و غيراسلامى باشد ، حتى فيلم محمد ( ص ) (
يعنى شرح زندگى پيغمبر مى تواند جورى ساخته شود كه ضداسلامى باشد ) پس نام فيلم
محمد ( ص ) و نقش اول داشتن محمد ( ص ) در يك فيلم هرگز به معناى اسلامى بودن
آن نيست . همه ى موضوعات مى توانند اسلامى ترتيب داده شوند . ما در مورد اسلامى
بودن يك فيلم دو چيز را مى خواهيم ، يكى اينكه ارزشهائى كه آن فيلم تلقين مى كند
ارزشهاى اسلامى باشد ، شما ببينيد ارزشهاى اسلامى چه چيزهائى است و با كاوش
مشخص مى شود كه ارزشهاى اسلامى يك عرض عريضى دارد . البته تعليم دادن نماز جزو
ارزشهاى اسلامى است اما تعليم دادن راستى و درستكارى و شجاعت و مقاومت هم از
جمله ارزشهاى اسلامى است . پس هر چيزى كه اين ارزشها را آموزش دهد يك محتواى
اسلامى را در حقيقت آموزش داده است . اين يك جهت ، جهت دوم اين كه فيلم با
نمودارها و