پایگاه تخصصی فقه هنر

هنر-ج1-ص93

نيست كه چون در يكى دو سه جمله ى كوتاه مى شود در مورد آنها صحبت كرد . يك چيزى
بگويم . حقيقت اين است كه كسانى كه جنبه هاى فنى و تكنيكى سينما را عهده دار
مى شوند ، مثل فيلمبردارها و گريم كننده ها و متصديان نور و اين چيزها ، اينها
در شرايط كنونى در صورتى كه بخواهند براى مردم خدمت كنند و در خدمت مردم قرار
بگيرند ، از آنچه كه امروز مى كنند ، بهتر هم مى توانند كار كنند و ما مى شنويم
آنها گاهى براى بعضى از فيلم ها – كه براى افرادى كه چندان با انقلاب هم آهنگ
نيستند ، دلنشين تر است – آنجاها بهتر مايه مى گذارند و از هنر خودشان استفاده
مى كنند . بنابراين با اين تقسيم بندى كه شما مى كنيد ، همه را روى جنبه هاى
محتوائى و به قول شما متصديان وجه فرهنگى نبريم ، بلكه متصديان وجه فنى و
تكنيكى هم مى توانند مفيدتر باشند . پس در مورد اينها هم ، اين سئوال بايد
مطرح شود كه با آنان چه بايد بكنيم ؟ شايد من يك پاسخى در پايان بدهم كه اينها
را هم شامل مى شود .

اما در مورد كسانى كه وجه فرهنگى سينما را به عهده دارند ، سينماگران كنونى ما

دو دسته اند : يك عده بازيكن ها هستند ، بازيگرها هستند كه اينها كارشان در
درجه ى دوم قرار دارد . در حقيقت اگر چه كه چشم را جذب مى كنند اما بيشتر از
آنها ، كارگران و سناريونويس و اينها مهم است و روى آن دسته بايد بيشتر
مطالعه كرد . اما سئوال شما به قرينه آنچه تا بحال بارها از من سئوال كرده اند
، روى هنرپيشه ها ، روى آن گروه اول است يعنى روى كسانى كه در جلوى چشم ظاهر
مى شوند . من البته بازيكن هاى سينما را خيلى نمى شناسم ، علت هم اين است كه
در آن رژيم كه ماها هيچوقت فيلم تماشا نمى كرديم ، حالا هم كه مى تواند فيلم هاى
خوبى وجود داشته باشد چندان فرصت نداريم ، مگر اينكه گاهى بزور ما را پاى
فيلمى بنشانند يكى چيزى را ببينيم والا يك چنين چيزى كمتر پيش مى آيد ، لكن
اجمالا يك كلياتى مى توانم بگويم :