پایگاه تخصصی فقه هنر

هنر-ج1-ص92

س : به نظر شما چه نوع فيلمى غيرقابل نمايش است . . . به عبارت ديگر چه

عواملى در يك فيلم باعث مى شود كه قابل نمايش نباشد ؟

پاسخ : من فكر مى كنم كه اگر ما([ بايد]( هاى فيلم فارسى را بدانيم ([ ،

نبايد]( ها بخودى خود براى ما روشن مى شود . و ما بايد به مرور در پاسخ به اين
سؤالات ([ ، بايد]( هاى فيلم فارسى را پيدا كنيم . در مورد([ نبايد]( ها من
مى توانم همين اندازه بگويم ، هر چيزى كه ضد ارزش هاى سينماى فارسى گذشته را
احيا كند يا تشديد كند ، يكى از نبايدهاست ، چيز بدى است ، هر فيلمى كه به
معارضه با ارزشهاى اسلامى برخيزد ، اين فيلم به نظر ما يك فيلم بد بحساب مى آيد
. پس معارضه با ارزشهاى اسلامى و معارضه با فطرت سالم انسانى و معارضه با
ارزشهائى كه براى مردم و تكامل آنها مفيد و لازم است ، جزو منفى ترين خصوصيات
يك سينماست و چنين سينمايى را ما قبول نداريم . از اينها كه بگذرد ما به هر
فيلمى يك نمره موافق مى دهيم . منتها نگاه مى كنيم ببينيم در چه مرحله اى قرار
دارد ، نمره را با آن حساب مى كنيم .

س : دست اندركاران قديمى سينما در رده هاى مختلف به دو گروه تقسيم مى شوند :

گروهى كه عهده دار وجه فرهنگى سينما هستند و گروهى كه عهده دار وجه فنى و
تكنيكى آن مى باشند . در مورد گروه اول تيپ هاى مختلف وجود دارد . برخى شهرت
به فساد دارند و برخى نه . برخى مخالف جمهورى اسلامى هستند و برخى از انقلاب
تمكين مى كنند ، برخى نيز سينما را رها كرده اند . در مورد طرز برخورد با اين
افراد ، گروهى معتقدند به هيچكدام نبايد اجازه ى كار داد ، بعضى معتقدند بين
آنها بايد فرق قائل شد و گروهى معتقدند بايد با كنترل و نظارت به همه كار داد
. به نظر شما با چنين افرادى چگونه بايد برخورد كرد ؟

پاسخ : اين يكى از مسائل حساس و مورد پرسش از اوائل انقلاب بوده است .

ملاحظه
كنيد اولا در مورد دسته ى دوم كه به تعبير شما عهده دار وجه فنى و تكنيكى امور
مى باشند ، شما هيچ سؤالى در مورد آنها نكرديد . بد