هنر-ج1-ص86
گرفت . ( 1 ) .
در تئاتر غير از محتوى ، نوع بازى هم مى تواند اسلامى باشد يا نباشد . فرضا زنى
كه لباس مردى را يا مردى كه لباس زنى را پوشيده ، شرعا حرام است ، چه آن زن
آيه ى قرآن بخواند يا سخن شهوت انگيزى بر زبان آورد . ( 2 )
اواخر دهه ى 30 و در طول دهه ى چهل كه تئاتر و سينماى پيشرو تدريجا به گرايشهاى
چپ نيز آميخته شد ، جنبه ى ضددينى در آن برجسته تر و واضح تر گشت . . . دستگاه
جبار . . . براى مقابله با رواج اسلام انقلابى هر گرايش ضددينى ، هر چند چپ ، را
تأييد مى كرد و متقابلا هر پديده اى را كه ممكن بود از رشد عقيده و ايمان اسلامى
خبر دهد ، زير فشار مى گذاشت . . . در چنين اوضاعى بود كه هنر ، به ويژه هنرهاى
نوپا از جمله تئاتر و سينما ، به سمت بيگانگى و نيز ستيزه گرى با ارزشهاى دينى
پيش رفت . . . بيشتر فرآورده ها سر ستيز با مذهب نيز داشت . ( 3 )
. . . فروريختن نظام طاغوت و حاكميت ارزشهاى اسلامى مسير همه چيز را عوض
كرد . . . زمينه ى رشد هنر ، و مهم تر ، جهت گيرى درست و سالم آن را فراهم
ساخت . هنر باطل ، بى پشتوانه شد و هنر حق ، عرصه ى جولان و شكوفايى يافت . ( 4
)
اگر جوانان معتقد ما . . . با بهره گيرى از سوژه هاى بديع و بى نظيرى كه صحنه هاى ا
نقلاب و جنگ تحميلى در اختيار آنان قرار داده و نياز مبرمى كه . . . به
هنر نمايش احساس مى شود ، همت خود را صرف تئاتر و سينما
1 ) – پيام به([ دومين جشنواره تئاتر دانشجويان كشور]( ، 14 / 8 / 1365 .
2 ) – گفتگو با([ واحد فرهنگى روزنامه جمهورى اسلامى]( ، 26 / 11 / 1360 .
3 ) – پيام به([ دومين جشنواره تئاتر دانشجويان كشور]( ، 14 / 8 / 1365 .
4 ) – همانجا .