پایگاه تخصصی فقه هنر

هنر-ج1-ص82

در زمان خودمان هم ، در آن دوران محنت بزرگ تاريخ ملت ايران كه . . . آمده

بودند تا همه چيز اين مردم را غارت كنند و ببرند ، مى ديديم استعدادهاى بسيار
برجسته اى در زمينه ى شعر ، در زمينه ى قصه نويسى ، در زمينه ى نمايشنامه و فيلم و
عكس و چيزهاى ديگر وجود داشت اما اين سرچشمه ها را با دستهاى آلوده ى خودشان
آلودند . ( 1 )

بارها اتفاق افتاده كه از خواندن يا ديدن يا شنيدن آثار ذوق و فعاليت هنرى

عزيزان اين نسل ، غالبا مربوط به همين حوزه ى انديشه و هنر ، تحت تأثير قرار
گرفته ام ، به شدت منقلب شده ام . خيلى اوقات فيلمنامه ها يا نمايشنامه ها
يا شعرها . . . مرا به شدت متأثر كرده و از شوق اشك ريخته ام . ( 2 )

بايد به سراغ نويسندگان خوب ، شاعر خوب ، نمايشنامه نويس خوب ، و قصه نويس

خوب برويد و آنها را دعوت كنيد زيرا هستند كسانى كه با شما نيستند اما
بر شما هم نيستند و مى توانند در خدمت انقلاب قرار بگيرند . ( 3 )

در زمينه ى سوژه ها و موضوعات ، خوشبختانه در مورد شعر ، قصه و ديگر آثار هنرى

امروز موضوع آنقدر زياد داريم كه لازم نيست دنبال موضوع بگرديم . . . جنگ ،
خود يكى از سوژه هاى شعر برانگيز ، قصه برانگيز و نمايشنامه برانگيز است چه
مانعى دارد كه تصوير يك شبانه روز يك نفر را در سنگر ، به رشته ى تحرير
درآوريم . . . خطورات ذهنى اين انسان سنگرى ، اين انسان مجاهد و فداكار و تجسم
شهيد را . . . يك قصه نويس زيبا ترسيم كند و بنويسد . . . البته كسى كه اين كار
را مى خواهد بكند ، بايد خود در سنگر رفته باشد . . . اين سوژه اى است كه تمام
مسائل جنگ عراق بر عليه ايران


1 ) – سخنرانى افتتاحيه([ تالار حوزه انديشه و هنر]( ، 15 / 12 / 1363 .

2 ) – همانجا .

3 ) – گفتگو با اعضاى([ واحد فرهنگى روزنامه جمهورى اسلامى]( ، 26 / 11 / 1360

.