پایگاه تخصصی فقه هنر

هنر-ج1-ص72

شما كه مثلا 24 سالتان باشد ، در آن روز 16 سال بوده ايد و كسان ديگرى كه آن زمان
كمتر از 16 سال داشته اند ، نمى دانم يادشان هست يا نه ، خيلى ها در تهران
نبوديد اما آنها كه بودند و مى دانند و يادشان هست ، مى توانند ترسيم كنند :
منظره ى خيابانهايى كه آن استقبال شگفت آور را در خود جاى داده بود . در يك
شعر بلند ، يك چارپاره ، مقدمات ورود امام را ، ورود امام را تا رفتن به
بهشت زهرا ، تا رفتن به مدرسه ى علوى و مدرسه ى رفاه ، ترسيم كنند ، يك منظومه ى
جاودانه خواهد شد . البته اگر ، همانطور كه گفتم ، با هنر شايسته همراه باشد –
اصلا بى نظير خواهد شد . حوادثى كه در اين انقلاب پيش آمده ، حادثه روزهاى اول
، كج رويها و كج رفتاريهايى كه وجود داشت ، فرصت طلبى هايى كه صورت گرفت ،
همان مردمى ها ، مردم گراها ! چطور روى مردم و روى رهبرى مردم شمشير كشيدند و
چه كردند . در تهران و در مناطق دوردست چه كردند . اينها موضوع منظومه هاى
عالى جاودانه و بلند است . سخنرانى امام در بهشت زهرا و ديگر سخنرانيها ، آنها
كه پيامهاى مهم همراه دارد .

مى بينيد كه ما اينقدر محتواى انقلابى براى شعر امروز سراغ داريم كه حد و حصر

ندارد . اگر الان بدون هيچگونه فكر قبلى قلم بردارم و بخواهم بنويسم دهها موضوع
قابل توجه كه هر كدام مى تواند يك شاعر را به خود جلب كند ، كه درباره آن
بگويد و بسرايد ، مى توانم ارائه كنم . اينها البته بايد با همان ظرافتهاى هنرى
سروده شود . هنر شما چيدن كلمات به شكل مناسب است . ديده ايد كه در ميناكارى
چطور مى نشينند ذره ذره آن اشياء را با رنگها و شكلهاى متناسب پهلوى همديگر
قرار مى دهند كه نه مى توان از هم باز كرد ، نه مى توان آنها را از هم تفكيك كرد
، اصلا اين چند عنصر يك چيز واحد است در نهايت زيبايى . بهترين ترسيم را بايد
شما در شعر به آن كلمات بدهيد . و به هر يك از اين دريا مطلب كه گفتم وارد
بشويد ، مضمون هايى زيبا را با الفاظ و قالبهاى زيبا مى توانيد بيان كنيد .