پایگاه تخصصی فقه هنر

هنر-ج1-ص20

. . .

ديگر آنكه بايد در زبان و تعبير و زيبايى و آرايش ، و اگر لازم شود ، در شيوه
و قالب ، ابتكار و نوآورى شود . و بسى بايدهاى ديگر . . . كه كمال مطلوب درباب
شعر اين زمان ، از آن بى نياز نيست . ( 1 )

اين نوجوانان حقيقه مثل خواننده هاى حرفه اى سرود خواندند ، ژست ها و حركات

و كارهايشان نشانه ى پختگى است . صداهايشان نيز خيلى متناسب است چون در
همخوانى ها صداى نامتناسب كار را خراب مى كند ، ليكن شما ( 2 ) صداهاى متناسب
را پيدا كرده ايد . ( 3 )

اگر بهترين مضامين در يك قالب شعرى بد ريخته شود ، اثر مطلوب را نخواهد

بخشيد ، البته ما در يك شعر نمى توانيم مضمون را درجه دوم بگيريم . خير ،
مضمون در درجه ى اول است . منتها آن مضمون خوب ، بدون تكنيك خوب شعرى اصلا
فايده اى ندارد ، مفيد نيست و تبليغ را كه كار اساسى هنر است ، نمى توان
انجام داد . ( 4 )

شعر و هنر ، زيباترين قالب براى همه ى پيام هاى نوين و مايه ى گسترش و نفوذ

اين پيام ها تا همه جاى خطه ى وسيع دلها و جانهاى انسانى ست و شاعران و سخنسرايان
آگاه هميشه توانسته اند والاترين معارف انسانى را در كتيبه ى روزگار با نقشى
جاودانه ، به نسل هاى بعد از خود بنمايانند . ( 5 )


1 ) – سخنرانى در([ كنگره شعر شاهد]( ( حسينيه ارشاد ) ، 14 / 11 / 1365 .

2 ) – خطاب به رهبر گروه سرود .

3 ) – صحبت پس از اجراى([ برنامه سرودخوانى در استاندارى شيراز]( ، 7 / 9

/ 1366 .

4 ) – مصاحبه با معاونت سينمايى وزارت ارشاد اسلامى – مجله صحيفه – يكم

ارديبهشت 1364 .

5 ) – پيام به([ نخستين كنگره دانشجويى شعر و ادب]( ، 27 / 9 / 1363 .