پایگاه تخصصی فقه هنر

هنر-ج1-ص17

. . .

براى مثال : آهنگ هاى قرآن يك هنر اسلامى و يك موسيقى كامل است ، مثلا در
برخى از كشورهاى عربى خوش ذوق ترين و هنرمندترين خواننده ها ( در اين زمينه )
وجود دارند . اين همان كيفيت خواندن قرآن است . قرآن به همين كيفيت بايد
خوانده شود تا درست مضمون خودش را برساند .

مدتى پيش ، مقاله اى از يك نويسنده ى خارجى مى خواندم . او در اين باب خيلى

خوب تشبيه كرده و نمونه ها و مثالهايى آورده بود . از جمله هنر اسلامى را در
مسجد نشان داده و گفته بود كه گنبد مسجد دقيقا يك هنر اسلامى است و اين نشان
دهنده ى جهان بينى اسلام بر محور توحيد است ، يعنى همه چيز در جهان بينى اسلام
بر يك محور حركت مى كند كه آن([ الله]( است . وقتى انسان زير آن گنبد
مى نشيند خود را در مركز عالم احساس مى كند و خود را با همه ى كائنات مرتبط
مى داند . محراب جايى ست كه پيشنماز مى ايستد و قاعده قرآن يا كتاب در دست
مى گيرد تا چيزى را به مردم ياد بدهد . جايى كه مردم او را مى بينند . لذا بالاى سر
محراب حتما يك چراغ هست كه به مرور در محرابهاى جديد به شكل چراغها و
لوسترهاى زيبا مشاهده مى شود . حتى در محراب هاى قديمى هم ، چراغى از يك زنجير
آويزان است ، اين همان مفهوم([
) الله نورالسموات والارض(
]( است كه([
) مثل نوره كمشكوه فيها مصباح ، المصباح فى زجاجه
](( يعنى آن چراغ داخل يك شيشه است . يا پاى ستون مساجد به صورت سنتى مقدارى
پهن تر است يعنى با يك قاعده ى استوانه اى مستقيم بطرف پايين نيامده ، اين
نخل هاى ستون مسجد پيغمبر اكرم ( ص ) را تداعى مى كند . چون مسجدالرسول را با
ستونهايى از نخل ساخته اند ، و همينطور گلدسته ها و چيزهاى ديگر را كه در معمارى
، هنر اسلامى به حساب مى آيند . ( 1 )


1 ) – گفتگو با اعضاى([ واحد فرهنگى روزنامه جمهورى اسلامى]( ، 26 / 11 /

1360 .