الگوهای رفتاری امام علی (ع) و علم و هنر-ج1-ص126
316- مناقب سروى ، ج 1، ص 269.
317- نهج البلاغه ، حكمت 296 معجم المفهرس مؤ لّف
318- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى الحديد، ج 1، ص 88.
319- فروع كافى ، ج 7، ص 404.
320- فروع كافى ، ج 6، ص 403.
321- مناقب سروى ، ج 1، ص 496
322- نهج البلاغه ، در ضمن خطبه 130.
323- مناقب ، سروى ، ج 1، ص 498
324- ارشاد مفيد، ص 118.
325- ارشاد، مفيد، ص 118.
326- ارشاد، مفيد، ص 118.
327- ارشاد، مفيد، ص 118.
328- فروع كافى ، ج 7، ص 40، حديث 2.
329- تهذيب ، ج 6، ص 295، حديث 28.
330- فروع كافى ، ج 4، ص 142، حديث 5.
331- مناقب ، سروى ، ج 1، ص 510.
332- عجايب القضايا، قمى ، ص 90، حديث 147.
وليكن صدوق در ((معانى الاخبار)) تفصيل اين خبر را چنين آورده كه اجبار از سلطان است و اكراه از زن و پدر و مادر.
333- يعنى قامتى كه در روايات به عنوان آخر وقت نافله ظهر معين شده ذراع است ، و دو قامتى كه به عنوان آخر وقت نافله عصر آمده دوذراع ، و مقصود قامت انسان يا دو قامت انسان نيست .
علّت اين اطلاق اين است كه قامت ((رحل )) پيغمبر صلى اللّه عليه واله يك ذراع بوده است چنانچه شيخ در ((تهذيب )) ( تهذيب ج 2، ص 23، حديث 64.) در باب اوقات نماز آن را نقل كرده است و در اين باره نيز اخبارى از عترت طاهرين آن حضرت عليه السلام وارد شده است ، از جمله در معناى ((كثير)).
چنانچه خطيب در تاريخ بغداد آورده كه متوكّل (خليفه عبّاسى ) بيمار شده بود، تذر كرد كه با بهبودى از مرض مال كثيرى در راه خدا انفاق كند و چون شفا يافت و خواست به نذر خود وفا كند معناى مال كثير را نمى دانست ، آن را از فقهاى عامه پرسش نمود، آنان در معنايش اختلاف كردند.
برخى مى گفتند: ده هزار درهم .
و بعضى مى گفتند: صد هزار درهم .
متوكّل مسئله را از امام هادى عليه السلام سؤ ال كرد. آن حضرت فرمود:
مالِ كثير هشتاد و سه است ، به دليل آيه :
((ولقد نصركم اللّه فى مواطن كثيره ))
((خداوند شما را در جاهاى بسيارى يارى كرده است ))
و آنها هشتاد و سه مورد بوده اند.( فروع كافى ، ج 7، ص 463، حديث 21.
و از جمله در معناى ((قليل )) چنانچه صدوق ؛ در ((معانى الاخبار)) از امام باقر عليه السلام درباره قول خداى تعالى :
((و ما آمن معه الاّ قليل
((ايمان نياورد با او (حضرت نوح ) مگر عدّه قليلى ))
نقل كرده كه فرمود:
آنان هشت نفر بوده اند.( معانى الاخبار، ص 151.)
334- فروع كافى ، ج 7، ص 352، تهذيب ، ج 10، ص 229.
335- مقنع ، ص 44، آخر باب الديات .
336- فروع كافى ، ج 7، ص 352، حديث 8؛ تهذيب ، ج 10، ص 228، حديث 33.
337- تهذيب ، ج 10، ص 310، حديث 11.
338- تهذيب ، ج 10، ص 228، حديث 31.
339- فروع كافى ، ج 7، ص 353، حديث 14؛ تهذيب ، ج 10، ص 228، حديث 30.
340- فروع كافى ، ج 7، ص 353، حديث 13؛ تهذيب ، ج 10، ص 227، حديث 25.
341- فروع كافى ، ج 7، ص 353، حديث 11؛ تهذيب ، ج 10، ص 227، حديث 27.
342- وسائل الشيعه ، ج 19، ص 186، حديث 12.
343- فروع كافى ، ج 7، ص 428، حديث 11. تهذيب ، ج 6 ص 290، حديث 10.
344- فروع كافى ، كتاب الحدود باب النوادر، حديث 38.
345- فروع كافى ، ج 6، ص 47، حديث 8.
346- عجائب القضايا، قمى ، ص 88.
347- فروع كافى ، ج 7، ص 265.
348- من لا يحضر، كتاب القضايا و الاحكام ، باب 15، حديث 6.
349- من لا يحضر، كتاب القضايا، باب 13، حديث 1.
350- من لا يحضر، كتاب القضايا و الاحكام ، باب 69، حديث 56.