پایگاه تخصصی فقه هنر

الگوهای رفتاری امام علی (ع) و علم و هنر-ج1-ص124

198- حكمت 281 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف

199- شرح من لايحضره الفقيه ج 6 ص 6، و وسائل الشيعه ج 18 ص 210

200- تاريخ ابن كثير ج 5 ص 211، و مسند احمد ج 1 ص 118 و 119 و ج 4 ص 370

201- بحارالانوار ج 40 ص 203 و 121

202- بحارالانوار ج 40 ص 203 و 121

203- اثبات الهداة ج 4 ص 441

204- اعترافات رودلف ژايگر آلمانى ، كتاب خداوند علم و شمشير

205- الغدير، ترجمه ج 1 ص 5، و اربعين شيخ بهائى حديث 21

206- شرح نهج البلاغه ج 2 ص 208، و احتجاج طبرسى

207- شرح نهج البلاغه خوئى ج 2 ص 316، و احتجاج طبرسى و بحارالانوار ج 47 ص 280، ج 26 ص 22 و 23

208- مَن لا يَحْضره الفقيه ج 4 ص 419 حديث 5914 و بحارالانوار ج 49 ص 153 و اصول كافى ج 1 ص 57 و بحارالانوار ج 26 ص 39 و 36

209- تهذيب ، ج 1، ص 329 حديث 963 و وسائل الشّيعه ، ج 2، ص 697، حديث 1 و2

210- بحارالانوار، ج 26، ص 25، باب 1 وص 35 حديث 61 وص 33 حديث 51 وج 47، ص 272

211- بحارالانوار، ج 64، ص 222 وج 76، ص 4 وج 85، ص 27 وج 62، ص 290 وج 88، ص 328 وج 2، ص 21 و184 و227

212- بحارلانوار، ج 47، ص 278 ذيل حديث 18

213- كتاب راه تكامل ج 3

214- فروع كافى ، تاب القضاء، جديث 10 و كتاب تهذيب كتاب القضاء، باب الزيادات فى القضا، حديث 12.

215- معجم الادباء، ج 14، ص 48

216- ارشاد، مفيد، ص 107.

217- سوره نساء، آيه 175

218- سوره نسائ، آيه 11.

219- ارشاد، مفيد، ص 107.

220- نهج البلاغه ، خطبه 13 معجم المفهرس مؤ لّف

221-اشاره به علم اُكولوژى EGOLOGIE تاءثير عوامل زيست محيطى در افكار و اخلاق انسان است كه عوامل جغرافيايى در مناطق گوناگون اءثرات متفاوت در رفتار و افكار انسانها دارد.

222- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى الحديد، ج 1، ص 89

223- نكته رياضى اين تقسيم اين است كه آن سه نفر سهامى را كه براى خود تعين كرده بودند مقدار يك هيجدهم از واحد ثحيح كمتر بود، و در حقيقت آن يك هيجدهم يه نسبت سهامشان بر سهم هر كدام زيادتر بود؛ مثلا اولى 9 شتر از17شتر را مالك بود نه 5/8 از 17 و همچنين دومى و سومى و چون زيادى ها دقيق بود و سائلين به نكات رياضى آشنايى نداشتند از اين جهت حضرت بودن تفصيل و توضيح از راه بسيار ساده اى مشكلشان را حلّ كرد. (مؤ لف )

224- اين عدد كوچكترين عددى است كه بر اعداد مذكور تقسيم مى شود.

225- كشكول ، شيخ بهائى ، ج 2، ص 42

226- خلاصة الحساب ، ص 136 (الباب الثانى فى حساب الكسور)

227- كشكول ، ج 2، ص 499.

228- مروج الذهب ، ج 2، ص 371.

229- مناقب ، سروى ، ج 1، ص 419 فى اخباره عليه السلام بالغيب .

230- ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه از ابوهريره نقل كرده كه مى گويد: هشتصد هزار درهم از ابوموسى اشعرى نزد خليفه دوم آوردم ، خليفه دوم گفت چقدر پول آورده اى ؟ گفتم : هشتصد هزار درهم . خليفه دوم چند بار با تعجب گفت : هشتصد هزار درهم ! آنگه به من گفت : واى بر تو! هشتصد هزار درهم چقد راست ؟ گفتم صدهزار درهم و صدهزار درهم … و هشت دفعه آن را تكرار كردم . پس ‍ مبلغ در نظر خليفه دوم مهم و زياد آمد.

231- مناقب ، سروى ، ج 2، ص 269.

232- سوره كهف ، آيه 24

233- تفسير مجمع البيان

234- نهج البلاغه ، خطبه 166 معجم المفهرس مؤ لّف

235- الهيئة و الاسلام ، ص 51

236- استعمال لفظ ((على )) به معناى ((مع )) شايع است ، مانند قول خداى تعالى : ((الحمدللّه الذى وهب لى على الكبر اسماعيل )) كه به معناى ((مع الكبر)) مى باشد. و نيز اين آيه شريفه : ((ويطعمون الطعام على حبه …)) كه به معناى ((مع حبه )) مى باشد. (الهيئة والاسلام ، ص 80).